روزنامه‌نگار نیویارک‌تایمز: طالبان وعده‌ صلح دادند؛ اما آنچه دیده می‌شود قتل ‌عام است

شریف حسن؛ روزنامه‌نگار نیویارک‌تایمز در افغانستان با ابراز تأسف در مورد حمله‌های اخیر کابل، طالبان را وعده‌خلاف خوانده، می‌گوید: طالبان وعده‌ صلح دادند؛ اما آنچه مشاهده می‌شود قتل‌ عام است.

blank

روزنامه‌نگار نیویارک‌تایمز در افغانستان در مورد حملات اخیر بر مراکز آموزشی شیعیان در غرب کابل و کشتار نمازگزاران شیعه در مزار شریف گفته‌است: اگر از آنچه در اوکراین می بینید خشمگین شده‌اید؛ اما به آنچه در دو روز گذشته در افغانستان برای دانش‌آموزان و نمازگزاران هزاره شیعه رخ داده اهمیتی نمی‌دهید، شما یک منافق هستید!

وی همچنین افزوده‌است که در حمله دیگری به مسجد شیعیان/هزاره در شمال شهر مزار شریف در افغانستان ده‌ها نمازگزار کشته و زخمی شدند. اجساد در سراسر مسجد پراکنده است. این کاملا وحشتناک و کاری به‌دور از انسانیت است.

این در حالی است که طی چند روز اخیر حمله‌های مرگبار در کشور اتفاق افتاده که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته‌است؛ اما طالبان یک‌بار دیگر به جهان وعده داده‌اند که امنیت مردم را خواهند گرفت.

حملات اخیر در کابل و مزار شریف، غیرنظامیان – دانش‌آموزان و نمازگزاران- شیعه را هدف قرار داده‌ و نزدیک به ۳۰۰ کشته و زخمی بر جا گذاشته‌است. مسئولیت حمله مزار شریف را داعش پذیرفته؛ اما مشخص نیست که حمله کابل از سوی چه گروهی صورت گرفته‌است.

طالبان در هردو مورد، با اعمال سانسور و سرکوب شدید، اجازه دسترسی خبرنگاران به محل رویدادها را ندادند، در برخی موارد، گزارشگران را دستگیر و محتوای کمره‌ها و موبایل‌های‌شان را به طور کامل حذف کردند تا اطلاعاتی از جریان این رویدادها به بیرون درز نکند.

آن‌ها همچنین در برابر اعتراض دیروز مردم غرب کابل در برابر موج کشتارهای سیستماتیک شیعیان، از خشونت استفاده کردند و شماری را لت‌و‌کوب و بازداشت کردند.

مطالب مرتبط