رهبران چندین کشور برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین به مسکو می‌روند

قرار است رییس جمهوری برازیل برای سفر رهبران چندین کشور به مسکو به منظور میانجی‌گری میان پوتین و زلنسکی و پایان‌دادن به جنگ اوکراین، زمینه‌سازی کند. همزمان، مولود چاووش اوغلو؛ وزیر خارجه ترکیه هم پس از بازدید از کشورهای امریکای لاتین گفته‌است که رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور آن کشور تلاش‌ دارد تا دیدار پوتین و زلنسکی؛ رهبران روسیه و اوکراین را سازمان‌دهی کند.

blank

مولود چاووش اوغلو، روز یک‌شنبه (۱۱ ثور) پس از بازدید از کشورهای امریکای لاتین گفت که اردوغان در تلاش است تا دیدار پوتین و زلنسکی را سازمان‌دهی کند.

وی همچنین گفته‌است که ژایر بولسونارو؛ رییس جمهوری برازیل برای سازمان‌دهی سفر سران تعدادی از کشورها از جمله رجب طیب اردوغان به روسیه برای حل و فصل بحران اوکراین اعلام آمادگی کرده‌است.

چاووش‌اوغلو افزوده که بولسونارو به همراه رهبران برخی کشورها درباره وضعیت اوکراین به روسیه سفر خواهد کرد.

این در حالی است که ونزوئلا و برازیل روابط خوبی با روسیه دارند و آنان از هردو طرف خواسته‌اند که جنگ را متوقف کنند.

در همین حال، رییس جمهور برازیل گفته‌است که «اگر به نفع رییس جمهور اردوغان باشد، می‌توانیم سفر مشترکی به مسکو با رهبران تعدادی از کشورها ترتیب دهیم. ما گفتیم که مایلیم در این زمینه مشارکت داشته‌باشیم».

اما وی جزئیاتی در مورد زمان برگزاری چنین دیداری و شرکت در آن ارائه نکرد.

پیش از این نیز دیمیتری پسکوف؛ سخنگوی کرملین، احتمال برگزاری دیدار پوتین و زلنسکی را رد نکرد و افزود که این دیدار باید به درستی آماده شود تا مثمر ثمر باشد.

این در حالی است که تنش‌ها در دونباس در شرق اوکراین در ۱۷ فبروری تشدید یافت و در ۲۱ فبروری، ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه اعلام کرد که حاکمیت جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را به رسمیت می‌شناسد. پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی در ۲۴ فبروری گفت که در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های دونباس، تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه در اوکراین گرفته‌است.

مطالب مرتبط