گرسنگی بی‌سابقه در افغانستان؛ حدود ۲۰ میلیون نفر با قحطی شدید مواجه اند

دو سازمان جهانی وابسته به سازمان ملل متحد در گزارشی مشترک هشدار داده‌اند که گرسنگی شدید در سراسر افغانستان در سطوح بی‌سابقه‌ای ادامه دارد و در حال حاضر ۱۹.۷ میلیون نفر با قحطی حاد دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

blank

سازمان خوراک و زراعت (FAO) و برنامه جهانی غذا (WFP)وابسته به سازمان ملل متحد، در اعلامیه‌‌ای مشترک که روز سه‌شنبه، ۲۰ ثور منشتر کردند گفته‌اند که برای کمک به حل بحران در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه، حمایت معیشتی و سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت نیاز است.

براساس آخرین تحلیل سازمان مصونیت غذایی، ۱۹.۷ میلیون نفر – بیش از نصف جمعیت افغانستان- با گرسنگی حاد مواجه اند.

پیش‌بینی شده که وضعیت مصونیت غذایی در افغانستان از ماه جون تا نوامبر ۲۰۲۲ شاهد بهبود جزئی خواهد بود و تعداد افرادی که با عدم مصونیت غذایی حاد مواجه خواهند بود به ۱۸.۹ میلیون نفر کاهش می‌یابد. این تا حدی به‌دلیل برداشت حاصلات گندم و افزایش کمک‌های هماهنگ‌شده بشردوستانه در سال جاری در کنار افزایش حمایت زراعتی است.

با این حال، طبق گزارش مصونیت غذایی این دستاوردها محدود خواهد بود و خشک‌سالی جاری و بحران عمیق اقتصادی به این معنی است که گرسنگی بی‌سابقه همچنان زندگی و معیشت میلیون‌ها نفر در افغانستان را تهدید خواهد کرد.

در این راستا، ریچارد ترنچارد؛ نماینده‌ سازمان خوراک و زراعت در افغانستان گفته‌است که سطح بی‌سابقه کمک‌های بشردوستانه با تمرکز بر تقویت مصونیت غذایی، تغییراتی را ایجاد کرده؛ اما وضعیت مصونیت غذایی هنوز وخیم است.

او در عین حال افزوده که کمک‌های بشردوستانه به شدت مهم است، طوری‌که نیاز به بازسازی معیشت کشاورزی ازهم‌پاشیده و اتصال دوباره کشاورزان و جوامع روستایی به بازارهای روستایی و شهری اهمیت دارد.

به باور او «تا زمانی که این اتفاق نیافتد، هیچ راهی برای خروج از این بحران وجود نخواهد داشت.»

ماری الن مک گروتی؛ نماینده‌ برنامه جهانی غذا در افغانستان هم گفته که کمک‌های غذایی و حمایت‌های معیشتی اضطراری راه نجات مردم افغانستان است.

او افزوده که «اجازه‌دادن به اقتصاد برای فعالیت عادی، مطمئن‌ترین راه برای خروج از بحران است، در غیر این صورت رنج‌ها همچنان رشد خواهد کرد.»

این در حالی است که طالبان، امریکا را عامل همه این «ناهنجاری‌ها» می‌داند و از جامعه بین‌المللی می‌‌خواهد تحریم‌های وضع‌شده را لغو کند و دارایی‌های مسدودشده افغانستان را آزاد سازد.

مطالب مرتبط