سقوط آزاد ارزهای دیجیتال؛ ۸۰۰ میلیارد دالر ضرر در یک‌ماه

بربنیاد گزارش مراجع مسئول رصد بازار جهانی ارز دیجیتال، در یک‌ماه اخیر حدود ۸۰۰ میلیارد دالر در بازار رمزارزها از دست رفته و ارزش آن در مجموع به حدود ۱۴۰۰ میلیارد دالر رسیده‌است.

blank

قیمت بیت‌کوین که حدود ۴۰ درصد بازار رمزارزها را در اختیار دارد، هفته پیش تا ۴۰ هزار دالر هم پیش رفت. بالاترین نرخ این رمزارز حدود شش ماه پیش (نوامبر ۲۰۲۱) ثبت شد که به ۶۹ هزار دالر هم رسید.

به این ترتیب ظرف شش ماه اخیر ارزش این رمزارز کمتر از نصف شده‌است.

ارزش بازار رمزارزها در دوم اپریل، ۲۲۰۰ میلیارد دالر بود و در ماه نوامبر پارسال که بالاترین نرخ‌ها ثبت شده‌بود، ارزش کلی این بازار ۲۹۰۰ میلیارد دالر برآورد شد.

یکی از دلایل افت شدید رمزارزها بی‌ثباتی اقتصاد جهان و بالا رفتن تورم در بسیاری از کشورها و به تبع آن نگرانی از افزایش بیش‌تر نرخ سود بانکی است.

اتفاق اخیر در حالی است که بازارهای سرمایه در جهان هم طی روزهای اخیر گرفتار افت بوده‌اند.

به گفته فعالان بازار با بی‌ثباتی وضعیت اقتصادی جهان بسیاری از سرمایه‌گذاران، پول خود را روانه بازارهای امن‌تری نظیر طلا کرده‌اند.

با افت ارزش رمزارزها، رئیس جمهوری السالوادور از این فرصت برای خرید ارزان آن استفاده کرده‌است.

نایب بوکله؛ رئیس جمهوری السالوادور، اعلام کرده دولت این کشور ۵۰۰ بیت‌کوین را به قیمت متوسط ۳۰ هزار و ۷۴۴ دالر خریداری کرده به مبلغ کلی ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دالر.

در ماه ثور پارسال، این کشور امریکای لاتین به عنوان اولین کشور جهان، مبادلات مالی برای خرید کالاها و خدمات با رمز ارز بیت‌کوین را به رسمیت شناخت و آن را قانونی اعلام کرد.

این قانون به این معنی بود که کسب و کارها باید بیت‌کوین را بپذیرند، مگر آن‌که به علت محدودیت‌های فنی نتوانند تراکنش را انجام دهند.

اقتصاد السالوادور به‌شدت متکی به پول‌هایی است که از خارج به این کشور ارسال می‌شود؛ این پول‌ها حدودا ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد.

بازار رمزارزها طی سال‌های اخیر افت‌و‌خیز زیادی را تجربه کرده‌است.

قیمت بیت‌کوین در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی زیر هزار دالر بود که بعد از آن با اقبال عمومی شروع به رشد کرد.

در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی قیمت بیت‌کوین اوج گرفت و تا ۲۰ هزار دالر هم بالا رفت؛ ولی بعدا فروکش کرد و تا ۳۳۰۰ دالر هم پایین آمد.

در سال‌های گذشته عوامل مختلفی از جمله اظهار نظر افراد تاثیرگذار و اعلام احتمال پذیرش آن به تقویت این بازار کمک کرده‌اند یا بر عکس، باعث افت آن شده‌اند.

به عنوان مثال اقدام شرکت موترسازی تسلا در فبروری پارسال (۲۰۲۱) برای خرید ۱/۵ میلیارد دالر بیت‌کوین قیمت آن را به حدود ۴۴ هزار دالر رساند.

ارزهای دیجیتال که تا چند سال پیش برای بسیاری ناشناخته بود با گذشت زمان وضعیت متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده‌ و حالا استفاده از آن در معاملات مانند بسیاری از ارزهای معتبر جهانی نظیر دالر و یورو تقویت شده‌است.

اما اتفاقات اخیر طی ماه‌های گذشته به‌ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین، بحران انرژی و تورم جهانی باعث شده این بازار رونق سابق را از دست بدهد و بسیاری از سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی بازارهای مطمئن‌تری را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنند.

 

مطالب مرتبط