روسیه از ادامه انسداد دارایی‌های افغانستان انتقاد کرد

سرگی لاوروف؛ وزیر خارجه روسیه با انتقاد از غرب و امریکا گفته‌است که آن‌ها پول‌ افغانستان را مسدود کرده و اجازه نداده‌اند این دارایی‌ها برای مردم افغانستان آزاد شود.

blank

وی با ابراز تاسف افزوده‌است که افغانستانی‌ها پیامدهای حضور ۲۰ ساله ناتو در این کشور را متحمل شده‌اند.

لاوروف امریکا را متهم کرده‌است که این پول را برای اهدافی که با احیای اقتصاد افغانستان مرتبط نیست، هدر می‌دهد.

این در حالی است که قبلا ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهوری روسیه وضعیت افغانستان را دشوار خوانده و خواستار آزادسازی پول‌های مسدودشده کشور شده‌بود.

وی افزوده‌بود که پول مسدودشده افغانستان در بانک‌های خارجی باید به هدف کمک‌های بشردوستانه آزاد شود.

پوتین اضافه کرده‌بود: «آنچه مربوط به افغانستان می‌شود، اکنون وضعیت دشواری وجود دارد، اکنون زمان و مکان برای توصیف از طالبان وغیره نیست؛ اما طالبان اوضاع کشور را کنترل می‌کند. باید به مردم افغانستان کمک شود، حداقل پول‌ها آزاد شود. پول‌های افغان‌ها که در حساب‌های بانکی غرب و به خصوص در درجه اول در ایالات متحده است باید آزاد شود و به مردم فرصت داده شود تا حداقل مسائل ابتدایی خود را حل کنند.»

پوتین گفته‌بود که پول‌های مسدودشده را می‌توان با روشی هدفمند برای رسیدگی به مسایل بشردوستانه، خرید تجهیزات پزشکی، دارو و حمایت از کودکان آزاد کرد.

این در حالی است که با سقوط دولت، امریکا حدود ۱۰ میلیارد دالر منابع ارزی بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور را منجمد کرد. با این حال، افغانستان با بحران نقدیندگی مواجه شده و اقتصاد کشور در آستانه فروپاشی قرار گرفت. از سوی دیگر نهادها درباره بروز فاجعه ناشی از گرسنگی در افغانستان هشدار می‌دهند.

طالبان نیز بر آزادی این پول تاکید دارند؛ اما مقام‌های امریکایی آزادی این پول را غیرممکن می‌دانند.

مطالب مرتبط