کشف ۵۳ گور جمعی در مکتب‌های شبانه‌روزی امریکا

دب هالند؛ وزیر داخله امریکا از کشف گورهای دسته‌جمعی در ۵۳ مکتب شبانه‌روزی سابق که مخصوص بومیان امریکایی ساخته شده‌بود، خبر داده‌است. پیش از این قبرهایی مشابه حاوی اجساد فرزندان بومیان سرخ‌پوست در مکاتب وابسته به کلیسا در کانادا هم کشف شده‌بود.

blank

رویترز گزارش داده که دب هالند؛ وزیر داخله امریکا گفته‌است که تحقیقات دولت ایالات متحده در مورد تاریخ تاریک مکتب‌های شبانه‌روزی بومیان امریکا محل دفن علامت‌گذاری شده یا بدون علامت در ۵۳ مورد از آن‌ها پیدا شده‌است.

هالند، اولین عضو کابینه امریکا بود که سال گذشته آغاز این تحقیقات را اعلام کرد.

برای گردآوری گزارش هالند، محققان سوابق ۴۰۸ مکتب‌ را که از سال ۱۸۱۹ تا ۱۹۶۹ بودجه فدرال دریافت کرده‌اند و ۸۹ مکتب دیگر را که از دولت پولی دریافت نکرده‌، پیدا کردند. حدود نیمی از مکتب‌ها توسط کلیساهای مختلف برای دولت اداره یا توسط آن‌ها حمایت می‌شد.

در همین حال، فعالان و محققان می‌گویند که بسیاری از کودکان در مکتب‌ها مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و دیگر خبری از ده‌ها هزار نفر از آنان نشد.

این گزارش خاطرنشان کرده که «سوءاستفاده‌های شدید جسمی، جنسی و عاطفی» که در مکتب‌ها صورت گرفته به خوبی مستند شده‌است و تاکنون تحقیقات بیش از ۵۰۰ کودک را پیدا کرده که در این مکتب‌ها جان خود را از دست داده‌اند. بازرسان گفته‌اند که انتظار می‌رود تعداد بیش‌تری از مرگ‌و‌میرها را کشف کنند.

این در حالی است که در دو سال گذشته، کانادا نیز ده‌ها گور دسته‌جمعی از کودکان بومی این کشور را کشف کرده‌است. این کودکان به مدت صد سال به منظور جدا کردن فرهنگ و تمدن بومی خود از خانواده‌ها جدا شده و به مکتب‌ها تحت نظر کلیسای کاتولیک اعزام شدند. نتیجه این کار مرگ هزاران کودک و آسیب جسمی و روحی هزاران نفر دیگر بوده‌است.

تصفیه نژادی یا نسل‌کشی بومیان سرخ‌پوست از سوی سفیدپوستان مهاجر یا عوامل استعمار در امریکا و کانادا یکی از تاریک‌ترین و شرم‌آورترین فصول حقوق بشر در غرب وحشی محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط