پاکستان دو فرمانده طالبان پاکستانی را به طالبان افغان «تسلیم کرد»

منابع از تسلیم‌کردن دو فرمانده تحریک طالبان پاکستان (TTP) از سوی ارتش پاکستان به طالبان افعان خبر داده‌اند. مقامات پاکستان گفته‌اند که این کشور مسلم‌خان و محمودخان؛ دو فرمانده ارشد تحریک طالبان پاکستان را برای تسهیل گفتگو به طالبان افغانستان به کابل سپرده‌اند.

blank

بربنیاد گزارش‌ها، یک منبع که نخواسته نام‌اش ذکر شود گفته‌است که این دو فرمانده ارشد تحریک طالبان پاکستان به این امید به طالبان افغانستان تسلیم داده شده‌اند که اگر گفتگوهای ارتش پاکستان با این گروه نتیجه دهد، آن‌ها رها شوند.

این دو فرمانده ارشد طالبان پاکستان که از رهبران مهم گروه ملا فضل‌الله در دره سوات بودند در سال ۲۰۰۹ در جریان عملیات ارتش پاکستان دستگیر شدند.

منبع افزوده‌است که در حال حاضر یک هیات ارتش پاکستان در کابل است و با میانجی‌گری طالبان افغانستان با رهبران طالبان پاکستان گفتگو می‌کند.

به گفته منبع، اگر میان طالبان پاکستان و ارتش پاکستان آتش‌بس شود، مسلم خان و محمود خان از بند رها خواهند شد.

چند روز قبل نیز گزارش شده‌بود که طالبان پاکستانی آتش‌بس با اسلام‌آباد را تمدید کرده‌اند تا مذاکرات صلح به پیش برده شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد آتش‌بسی که طالبان پاکستانی با آن در جریان روزهای عید توافق کرده‌بودند، اکنون تا ۱۶ می تمدید شده‌است.

بر اساس این گزارش تیمی از مذاکره‌کنندگان پاکستانی به افغانستان سفر کرده‌اند تا با رهبری تحریک طالبان پاکستان گفتگو کنند؛ گفتگوهایی که گفته می‌شود توسط طالبان افغان تسهیل شده‌است.

طالبان پاکستان، روابط نزدیکی با طالبان افغان به ویژه شبکه حقانی دارد و نخستین‌بار پس از تسلط طالبان، یک آتش‌بس یک‌ماهه میان ارتش پاکستان و طالبان پاکستانی با میانجی‌گری سراج‌الدین حقانی؛ رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله طالبان به دست آمد.

مطالب مرتبط