نیکلاسون و حنا ربانی درباره مسایل افغانستان گفتگو کردند

توماس نیکلاسون؛ نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان با حنا ربانی‌کهر؛ معاون وزیر امور خارجه پاکستان در اسلام‌آباد دیدار کرده‌است. مسایل افغانستان، محور اصلی این گفتگو بوده‌است.

blank

آقای نیکلاسون گفته که آنان درباره مسایلی چون امنیت، اقتصاد، ایجاد حکومت فراگیر و حفظ ارزش‌های حقوق بشری در افغانستان گفتگو کرده‌اند.

این در حالی است که نماینده ویژه اتحادیه اروپا چندی پیش با امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه و برخی دیگر از مقام‌های ارشد طالبان نیز پیرامون مسایل مختلف چون ادامه تلاش‌ها در جهت بهبود وضعیت اقتصادی، تحصیل دختران و حفظ ارزش‌های حقوق بشری باهم گفتگو کرده‌بود.

وی همچنین تأکید کرده‌بود که یگانه راه‌ حل در زمینه رسید‌گی به تمامی مشکلات «ادامه گفتگوها» است.‏

به تازگی، سرگی لاوروف؛ وزیر خارجه روسیه نیز خواهان حل بحران سیاسی افغانستان شده و برای تشکیل یک حکومت با ثبات در افغانستان از پاکستان خواست از این موضع حمایت کند.

لاوروف در تازه‌ترین اظهارات خود در جریان یک نشست خبری در تاجیکستان، خواهان حل بحران از طریق گفتگو با گروه‌های مخالف شده‌ و از طالبان خواسته‌است که با مخالفان خود گفتگو کنند.

لاوروف با ابراز نگرانی در مورد آینده افغانستان در این نشست گفته‌است که بحران افغانستان باید از راه یک گفتگوی ملی حل شود و توافق تمام جریان‌های سیاسی به دست آید.

وزیر خارجه روسیه افزوده‌است برای این‌که افغانستان به ثبات برسد، باید دولت این کشور فراگیر باشد و «ما این پیام را به طالبان فرستاده‌ایم».

وی تأکید کرده‌ که «ما از همه کشورهای دخیل، از جمله پاکستان می‌خواهیم که از این موضع حمایت کنند».

این در حالی است که وی قبلا نیز گفته بود: «ما مدت‌هاست که از طالبان و دیگر گروه‌های سیاسی قومی در افغانستان خواسته‌ایم تا برای ایجاد یک دولت انتقالی فراگیر مذاکره کنند. در حال حاضر ما هیچ برنامه‌ای برای میانجی‌گری در چنین مذاکراتی نداریم. به نظر من، هیچ‌کس نیز چنین برنامه‌ای ندارد.»

مطالب مرتبط