طالبان بودجه سال ۱۴۰۱ را اعلام کردند

وزارت مالیه طالبان بر اساس مصوبه شورای وزیران، بودجه سال جاری را اعلام کرد. این بودجه که ۲۳۱ میلیارد افغانی (معادل ۲ میلیارد و ۶۳۲ میلیون دالر) است قرار است به‌گونه کامل از درآمدهای داخلی تامین شود. ۲۰۳ میلیارد افغانی آن برای مصارف عمومی عادی و ۲۷.۹ میلیارد آن صرف برنامه‌های توسعه‌ای می‌شود.

blank

وزارت مالیه‌ طالبان در اعلامیه‌ای که امروز (شنبه، ۲۴ ثور) نشر کرده، گفته‌است که بودجه‌ امسال کاملا از عواید داخلی بوده و فارغ از هرگونه حمایت مالی خارجی ترتیب شده‌است.

این وزارت در عین حال گفته‌است که بودجه‌ امسال ۴۴ میلیارد افغانی کسری دارد. با این وجود، این وزارت تأکید کرده که بر اساس پلان مالی منظم و «براساس همین بودجه تا پایان سال به اهداف خود خواهیم رسید».

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان گفته‌است این بودجه به گونه کامل متکی بر عواید داخلی است که به گونه منظم تامین خواهد شد.

این در حالی است که بودجه سال ۱۴۰۰ که توسط دولت قبلی تحت هدایت صندوق بین‌المللی پول تهیه شده‌بود، بیش از ۴۷۳ میلیارد افغانی (حدود ۶ میلیارد دالر) بود که ۳۱۱ میلیارد آن بودجه مصارف عادی (حدود ۴ میلیارد دالر) و ۱۶۱ میلیارد افغانی بودجه توسعه‌ای در نظر گرفته شده‌بود.

۲۱۶ میلیارد افغانی این بودجه از منابع داخلی افغانستان و متباقی از کمک‌های خارجی تأمین شد.

این در حالی است که بودجه‌ سال ۱۴۰۰ با جنجال‌های گسترده میان حکومت پیشین و مجلس نمایندگان تأیید شد.

وزارت مالیه‌ حکومت پیشین سال گذشته، کسری بودجه افغانستان برای سال ۱۴۰۰ را حدود ۳۷ میلیارد افغانی اعلام کرده‌بود.

این در حالی است که وزارت مالیه طالبان قبلا نیز گفته‌بود که این وزارت پیش‌نویس بودجه‌ را برای اولین بار در دو دهه گذشته، بدون کمک‌های خارجی طرح کرده‌است.

پس از سقوط دولت پیشین، کمک‌های خارجی به کشور قطع شد و تهیه طرح بودجه سال مال جدید از سوی طالبان بدون اتکا به کمک خارجی، قابل پیش‌بینی بود.

مطالب مرتبط