رهبران روسیه و تاجیکستان درباره افغانستان گفتگو کردند

ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه با امام‌علی رحمان؛ رییس جمهوری تاجیکستان در مورد تحولات اخیر افغانستان با هم تلفونی گفتگو کرده و وضعیت جاری در کشور ‌را «نگران‌کننده» خواندند.

blank

دفتر رسانه‌ای امام‌علی رحمان؛ رییس جمهوری تاجیکستان با نشر خبرنامه‌ای از صحبت تلفونی او با رییس جمهور پوتین، خبر داده‌است. در این خبرنامه آمده‌است که «سران دو کشور در مورد تحولات نگران‌کننده‌ وضعیت افغانستان در چند وقت اخیر و وضعیت مرزی تاجیکستان و افغانستان نیز صحبت کرده‌اند».

دفتر رسانه‌ای امام‌علی رحمان همچنین گفته که «رییس جمهور هر دو کشور همچنین بر اهمیت تقویت بیش‌تر همکاری‌های دو کشور در حوزه امنیتی تأکید کرده و درباره برخی از موضوعات منطقه‌ای و جهانی نیز تبادل نظر کردند».

بربنیاد گزارش‌ها، جنگ پنجشیر و حمله موشکی اخیر از خاک افغانستان به سوی تاجیکستان بر نگرانی منطقه‌ای در مورد وضعیت افغانستان افزوده‌است.

این در حالی است که تاجیکستان از حامیان «جبهه‌ مقاومت ملی» به شمار می‌رود و رییس ‌جمهور رحمان بر حفظ حقوق اقوام به‌ویژه تاجیک‌ها در افغانستان تاکید می‌کند.

در همین حال، دوشنبه از متحدان نزدیک مسکو نیز به حساب می‌آید و روسیه در خاک آن کشور پایگاه نظامی دارد. روسیه پیش از این اعلام کرده‌بود که در صورت هرگونه تهدید خارجی در کنار تاجیکستان خواهد ایستاد.

این در حالی است که روسیه با طالبان نیز روابط نزدیک دارد، سفارت افغانستان در مسکو به طالبان واگذار شده و سفارت روسیه در کابل نیز حتی پس از سقوط کشور به دست طالبان، به کار خود ادامه داده‌است؛ اما سران مسکو پیوسته تاکید می‌کنند که در کابل باید یک دولت فراگیر شکل بگیرد و راه‌ حل عبور از بحران کنونی، گفتگوی طالبان با همه جریان‌های سیاسی و قومی مخالف است؛ موضعی که به تازگی در جریان سفر سرگی لاوروف به تاجیکستان بار دیگر تکرار شد.

مطالب مرتبط