فرمانده قوای هوایی طالبان به پنجشیر رفت

مولوی امان‌الدین منصور؛ فرمانده قوای هوایی طالبان به پنجشیر سفر کرد. وی در این سفرش از مردم پنجشیر خواسته که دست از مخالفت بردارند. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که اخیرا ادعاهای فراوانی درباره درگیری نیروهای «مقاومت» و «کشتار غیرنظامیان» از سوی طالبان در این ولایت مطرح شده‌است.

blank

مولوی امان‌الدین منصور؛ فرمانده قوای هوای طالبان، امروز شنبه (۲۴ ثور) به پنجشیر سفر کرده و ضمن بازدید از این ولایت، خطاب به مردم گفته‌است که دست از مخالفت برداشته و با «امارت اسلامی» برای پیشرفت کشور تلاش کنند.

وی همچنین افزوده‌است که «خودتان را به‌خاطر مردم بیگانه قربانی نکنید و برای منابع کسانی که در تاجیکستان و فرانسه عیش و نوش دارند خودتان را به خطر نیاندازید».

مولوی منصور همچنین گفته: «آنان از خون و پول شما برای خود سرمایه و خانه می‌سازند.»

وی تأکید کرده که «بیایید با امارت اسلامی یک‌جا شده، مال، جان و دارایی شما محفوظ خواهد ماند.»

این سفر فرمانده قوای هوایی طالبان در حالی به پنجشیر صورت می‌گیرد که اخیرا تنش‌ها میان نیروهای طالبان و «جبهه مقاومت» در این ولایت افزایش یافته‌است.

در تازه‌ترین رویداد، «جبهه مقاومت» ادعا کرده که در ۲۴ ساعت گذشته دو فرمانده ارشد طالبان در پروان و پنجشیر «کشته شده‌اند».

این در حالی است که درگیری میان گروه طالبان و جبهه ضد طالبان در ولایت‌های پروان، تخار، ولسوالی‌های سه‌گانه دره اندراب و ولسوالی خوست فرهگ ولایت بغلان از چندین روز به این‌سو، جریان دارد.

در همین حال، «جبهه مقاومت ملی» قبل از این نیز از وارد شدن تلفات سنگین به طالبان خبر داده‌بود.

طالبان اما تنها کشته‌شدن ۶ نیروی خود در پنجشیر را تایید کرده‌است.

پیش از این، صبغت‌الله احمدی؛ سخنگوی «جبهه مقاومت ملی افغانستان» از آغاز یک «عملیات نظامی» این جبهه در پنجشیر خبر داده و گفته‌بود که تمامی مناطق ولسوالی‌های عبدالله‌خیل و آبشار به جز مراکز آن‌ها به دست نیروهای این جبهه‌ افتاده‌است.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان اما ادعای جنگ در پنجشیر را تکذیب کرده و گفته‌بود که در پنجشیر، تخار و دیگر مناطق «هزاران تن» از نیروهای این گروه حضور دارند و به «دشمن مجال تحرکات منفی داده نخواهد شد.»

افزون بر این، تصاویر، ویدیوها و گزارش‌های فراوانی درباره دستگیری، شکنجه و حتی قتل غیرنظامیان از سوی طالبان در پنجشیر و تخار و بغلان منتشر شده و نگرانی‌های گسترده نهادهای حقوق بشری جهانی را برانگیخته‌است. طالبان اما ضمن تایید عملیات نظامی در پنجشیر، بدرفتاری با غیرنظامیان را تکذیب می‌کنند.

مطالب مرتبط