پوتین: پیوستن فنلند به ناتو اشتباه است

ولادیمیر پوتین؛ رییس‌جمهوری روسیه در گفتگوی تلفنی با همتای فنلندی خود از تصمیم این کشور برای پیوستن به ناتو ابراز نارضایتی کرده و آن‌را اشتباه خوانده است.

blank

این تماس تلفنی از سوی سائولی نینیسته؛ همتای فنلندی آقای پوتین گرفته شده و گفته که این کشور می‌خواهد به زودی درخواست رسمی خود برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو – را اعلام کند.

این تماس در حالی گرفته می‌شود که سویدن نیز برای این کار اعلان آمادگی کرده است.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه نیز روز جمعه با پیوستن کشورهای فنلند و سویدن به ناتو مخالفت کرده بود.

رییس جمهوری ترکیه دلیلی برای مخالفت خود با پیوستن این کشورها به ناتو ارائه نکرده؛ اما گفته‌بود که «در حال حاضر تحولات فنلند و سویدن را دنبال می‌کنیم؛ اما دیدگاه مثبتی نداریم.»

این در حالی است که وزرای خارجه سویدن و فنلند روز گذشته اعلام کرده‌بودند که پس از اظهارات «خصمانه» اردوغان در خصوص ورود این دو کشور به ناتو، قصد دارند در برلین با ترکیه گفتگو کنند.

در همین حال، آن لینده؛ وزیر خارجه سویدن اعلام نمود بدون فوت وقت به دنبال پیوستن به ناتو است.

وی گفته‌بود که عضویت در این ائتلاف نظامی تحت رهبری ایالات متحده به تقویت امنیت ملی و ثبات در مناطق بالتیک و کشورهای نوردیک کمک می‌کند.

حمله روسیه به اوکراین، سویدن و فنلند را مجبور کرد تا علنا درباره عضویت در ناتو اظهار نظر کنند.

روسیه درباره اقدام متقابل در صورت نقض اصل بی‌طرفی این دو کشور همسایه خود هشدار داده و در ابتدای کار، روسیه برق صادراتی خود به فنلند را قطع کرده؛ اگرچه فنلند این اقدام را کم‌اهمیت جلوه داده‌است.

از سوی دیگر، سویدن و فنلند اخیرا با بریتانیا که رهبری دشمنی با روسیه در اروپا را بر عهده گرفته، پیمان نظامی امضا کردند که براساس آن، در صورت درخواست کمک این دو کشور، انگلیس از آن‌ها حمایت نظامی خواهد کرد.

مطالب مرتبط