هند نشست ضد تروریزم درباره افغانستان برگزار ‌کرد

هند از برگزاری یک نشست ضد تروریزم با «محوریت افغانستان» خبر داده و گفته‌است که دهلی ‌نو با اشتراک بخش ضد تروریزم اعضای شانگهای، امروز نشستی را با محوریت «بررسی وضعیت افغانستان» برگزار کرده‌است.

blank

در این نشست که امروز دوشنبه (۲۶ ثور) برگزار شده به جز نمایندگان گروه طالبان، بقیه اعضای سازمان شانگهای حضور دارند.

در این نشست، نمایندگان پاکستان و چین نیز حضور دارند و در مورد چگونگی مبارزه با هراس‌افکنان و جدایی‌طلبان بحث خواهد شد.

فرید مومندزی؛ سفیر افغانستان در هند که همچنان بعد از سقوط نظام جمهوری به کارش ادامه می‌دهد گفته‌است: «ما انتظار داریم که این نشست، پیشنهاد راه حل برای تمام مسائل مهم مرتبط با وضعیت امنیتی در افغانستان را ارائه کند.»

مومندزی گفته‌است که «وضعیت امنیتی و بشری در ۹ ماه اخیر در افغانستان بدتر شده‌است».

او افزوده که در این نشست در مورد مسایل مهم از جمله چگونگی امنیت افغانستان بحث خواهد شد.

هند ریاست دوره‌ای ساختار منطقه‌ای ضد تروریزم سازمان همکاری‌ شانگهای (RATS SCO) را از اکتوبر سال گذشته به مدت یک‌سال به عهده دارد. کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روسیه، چین، هند، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان هستند. ایران جدیدا عضو این سازمان شده‌است. افغانستان از جمله کشورهای ناظر سازمان همکاری شانگهای است.

این در حالی است که هند از تحولات افغانستان شدیدا نگران است.

روابط هند و افغانستان در ۲۰ سال گذشته بسیار نزدیک بود و هند سرمایه‌گذاری‌های زیادی در افغانستان انجام داد. نزدیکی این دو کشور، باعث ناراحتی پاکستان بود که ادعا می‌کرد هند از خاک افغانستان علیه اسلام‌آباد استفاده می‌کند؛ موضوعی‌ که هم دولت هند و هم دولت افغانستان تکذیب می‌کردند.

در همین حال، با روی کار آمدن طالبان نگرانی عمیقی ایجاد شده‌است که «گروه‌های تروریستی» اسلام‌گرا در افغانستان جمع شوند و بقیه کشورهای همسایه و منطقه‌ را تهدید کنند.

از سوی دیگر، طالبان بارها تاکید کرده‌اند که به گروه‌های تروریستی اجازه نمی‌دهند که در افغانستان فعالیت کنند. مساله افغانستان تقریباً در تمام جلسات اصلی سازمان همکاری شانگهای برجسته بوده‌است.

مطالب مرتبط