افغانستان بیش از ۱۰۰ میلیون دالر از صرفیه برق بدهکار است

وزارت انرژی و آب طالبان می‌گوید که افغانستان بیش از ۱۰۰ میلیون دالر از رهگذر برق وارداتی از کشورهای ازبکستان و تاجیکستان بدهکار است.

blank

اخترمحمد نصرت؛ سخنگوی وزارت انرژی و آب طالبان می‌گوید که اکنون بانک‌های کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبکستان و تاجیکستان در انتقال پول با مشکل برخورده و این باعث ‌شده که بدهی شرکت برق پرداخت نشود.

آقای نصرت افزوده که وزارت انرژی و آب در تلاش است تا پول برق را پرداخت کند.

وی همچنین گفته‌است که «ازبکستان مشکل خود را دارد، ما می‌خواهیم که پول را پرداخت کنیم؛ اما مشکل در بانک‌ها است.»

در همین حال، امان‌الله غالب؛ رییس پیشین شرکت برق گفته‌است که سالانه افغانستان نزدیک به ۳۰۰ میلیون دالر به کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبکستان برای خرید برق می‌پردازد.

وی گفته‌است که «افغانستان بیش‌ترین برق خود را از ازبکستان خریداری می‌کند. این مقدار سالانه حدود ۸۰ میلیون دالر است، مشکلی که در این وقت‌ها پیش آمده به خاطر پرداخت بل برق است، قبلا از سوی بانک‌های خصوصی پرداخت صورت می‌گرفت؛ اما به دلیل جنگ اوکراین، کشورهای همسایه از بانک‌های روسی نمی‌توانند پول را بگیرند.»

برخی از باشند‌گان کابل می‌گویند که شرکت برق (برشنا) باید بیش‌تر در بخش تولید برق داخلی سرمایه‌گذاری کند.

این در حالی است که قبلا نیز مقامات امریکایی گفته‌بودند که افغانستان بیش از ۱۸۰ درصد برق خود را از کشورهای همسایه به خصوص تاجیکستان و ازبکستان وارد می‌کند. و با این حال نیز اکثر خانه‌ها در پایتخت و ولایت‌ها در تاریکی به سر می‌برند.

مطالب مرتبط