جنگ اوکراین متوقف نشود، قحطی جهانی از راه می‌رسد

آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل، درباره بحران غذایی در جهان ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌است که جنگ در اوکراین خطر کمبود مواد غذایی و گرسنگی در سطح جهان را در ماه‌های آینده افزایش داده‌است.

blank

دبیر کل سازمان ملل گفته‌است اگر صادرات غذایی از اوکراین در حد دوران قبل از جنگ از سر گرفته نشود، جهان ممکن است با قحطی‌ که چند سال ادامه خواهد داشت روبه‌رو شود.

جلسه سازمان ملل درباره بحران غذایی جهان در حالی برگزار می‌شود که این سازمان می‌گوید که ظرف دو سال، شمار کسانی که در ناامنی شدید غذایی به سر می‌برند از ۱۳۵ میلیون نفر به ۲۷۶ میلیون نفر رسیده‌است.

آنتونیو گوترش گفته‌است که جنگ، ناامنی غذایی در کشورهای فقیرتر را به دلیل افزایش قیمت، بدتر کرده‌است.

وی همچنین خاطرنشان کرده که حمله روسیه به اوکراین ناامنی غذایی را که بر اثر گرمایش زمین و همه‌گیری کرونا با دشواری روبه‌رو بود، افزایش داد.

تهاجم روسیه به اوکراین باعث قطع عرضه گندم و روغن و… از بنادر اوکراین شده‌است که قبلا مقدار زیاد مواد غذایی از آن صادر می‌شد و این باعث کاهش عرضه در جهان و افزایش بهای محصولات شده‌است.

به گفته سازمان ملل بهای مواد غذایی تقریبا ۳۰ درصد بالاتر از زمان مشابه در سال گذشته است.

این سازمان افزوده‌است که اگر همه دست به دست هم دهیم به اندازه کافی برای همه مواد غذایی وجود دارد؛ اما اگر این مشکل را همین امروز حل نکنیم، با شبح کمبود مواد غذایی در ماه‌های آینده روبه‌رو می‌شویم.

آقای گوترش هشدار داده که این بحران بدون ورود محصولات اوکراین و همچنین کود تولیدی روسیه و بلاروس به بازار راه حل مؤثری ندارد.

وی گفته‌است که روسیه باید اجازه دهد غلات انبارشده در بنادر اوکراین در فضایی امن صادر شود. در غیر این صورت باید سایر مسیرهای انتقال این غلات بررسی شود، هرچند می‌دانیم که این به خودی خود برای حل مشکل کافی نخواهد بود.

در همین حال، دیوید بیزلی؛ رییس برنامه خواربار جهانی هشدار داده که باز نشدن بنادر اوکراین به معنی اعلان جنگ علیه امنیت غذایی جهان است که به قحطی، بی‌ثباتی و مهاجرت گسترده منجر خواهد شد.

همزمان بانک جهانی بودجه تازه‌ای به ارزش ۱۲ میلیارد دالر را برای پروژه‌هایی با هدف حل ناامنی غذایی اعلام کرد.

به این ترتیب مبلغ موجود برای این نوع پروژه‌ها به بیش از ۳۰ میلیارد دالر در ۱۵ ماه آینده می‌رسد.

این در حالی است که روسیه و اوکراین ۳۰ درصد کل گندم جهان را تامین می‌کنند و اوکراین تا پیش از جنگ با صادرات ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در ماه از طریق بنادر خود سبد صبحانه جهان به حساب می‌آمد.

گفته می‌شود که بیش از ۲۰ میلیون تن غلات در سیلوهایی در اوکراین که محصول سال قبل است وجود داشته‌باشد که اگر امکان خروج از این کشور را پیدا کند باعث کاهش فشار بر بازارها خواهد شد.

اما از زمان حمله روسیه صادرات فروپاشیده و بها به بالاترین حد ممکن رسیده‌است. بعد از آن‌که هند در روز شنبه صادرات گندم را ممنوع کرد، قیمت‌ها حتی بالاتر رفت.

آنالنا بائربوک؛ وزیر خارجه آلمان در اجلاس روز چهارشنبه گفت: روسیه جنگ غلات به راه انداخته، و به یک بحران جهانی دامن زده‌است و این در حالی انجام می‌شود که میلیون‌ها نفر از قبل در خطر گرسنگی بودند، به خصوص در خاورمیانه و افریقا.

آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا که ریاست اجلاس غذا را به عهده دارد، روسیه را به خاطر تشدید این بحران مقصر شناخت.

او گفت که جهان با بزرگ‌ترین بحران امنیت غذایی در عصر حاضر روبه‌رو است که به دلیل آنچه «جنگ مورد پسند ولادیمیر پوتین» خواند تشدید شده‌است.

آقای بلینکن با اشاره به ارقام بانک جهانی گفت که جنگ در اوکراین می‌تواند ۴۰ میلیون نفر دیگر را امسال به فقر شدید بکشاند.

او اما هیچ اشاره‌ای به تحریم‌های شدید و همه‌جانبه غرب علیه روسیه نکرد.

مطالب مرتبط