رئیسی: فردا تصمیم‌های سختی می‌گیریم؛ جامعه‌شناسان: آینده خطرناکی در انتظار ایران است

ابراهیم رئیسی؛ رییس جمهور ایران خواهان اقدامات جدی برای نجات اقتصاد کشورش شده و گفته‌است که «قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم». او وعده داده با وجود «برخی مخالفت‌ها» این تصمیم‌ها اجرا می‌شود. در همین حال، انجمن جامعه‌شناسی ایران درباره آینده خطرناک فراروی این کشور هشدار داده‌است.

blank

رییس جمهور ایران، امروز شنبه (۳۱ ثور) در نشستی در تهران گفته‌است که باید علل این موضوع بررسی شود و دید که تحقق رشد اقتصادی در حد یک آرمان باقی می‌ماند و یا قابل انجام است.

این در حالی است که در رو‌زهای اخیر، شهرهای مختلف ایران در اعتراض به تورم، افزایش شدید نرخ اقلام اساسی و بالا رفتن پی در پی هزینه زندگی، صحنه اعتراضات شهروندان بوده‌است.

آقای رئیسی در همایش «خصوصی‌سازی اقتصاد ایران» گفته‌است : «اقتصادی که حدود ۸۰ درصد آن دولتی است مشکلات زیادی دارد و ادامه داده‌است که ما به دولت آمده‌ایم تا بستر فسادزا را اصلاح کنیم تا اصلا پرونده‌ای ساخته نشود که قوه قضائیه مجبور به پیگیری باشد.»

اقتصاد ایران به جز یک دوره نزدیک به دو سال، طی یک دهه اخیر زیر فشارهای ناشی از تحریم‌های بین‌المللی و سپس تحریم‌های ایالات متحده بوده که مربوط به اختلاف بر سر پرونده اتمی این کشور است.

تحریم‌های شدید اقتصادی باعث توقف رشد شده و برخی از اقتصاددان‌ها هشدار داده‌اند که با تداوم این وضعیت نه تنها توسعه و رشد سالانه از بین رفته؛ بلکه زمینه و زیرساخت رشد اقتصادی در حال اضمحلال است.

هشدار انجمن جامعه‌شناسی درباره آینده ایران
در همین حال، انجمن جامعه‌شناسی ایران با نشر بیانیه‌ای از وضعیت جاری در این کشور انتقاد کرده و خواهان استفاده از متخصصان برای رفع یا کاهش بحران‌های جاری به جای بازداشت افراد شده‌است.

blank

این بیانیه با ابراز «نگرانی عمیق» از «برخوردها، فشا‌رها و بازداشت‌های بدون رعایت موازین قانونی و شهروندی» با لحنی هشدارآمیز گفته‌است که فروریختن ارزش‌ها و نهادهای حقوقی، منجر به عدم تعادل و بهم‌ریختگی کل سامانه سیاسی و اجتماعی خواهد شد و اصرار بر روش‌های تجربه‌شده و پرهزینه و ناکارآمد، بحران‌ها را فراگیرتر و عمیق‌تر می‌کند.

همزمان با بحران اقتصادی و افزایش تورم و بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی، مقام‌های رسمی ایران، عموم اعتراضات صنفی و معیشتی شهروندان ایرانی را به خارج از کشور مرتبط و با دستگیری فعالان صنفی، اتهامات امنیتی را علیه آنان مطرح می‌کنند.

در روزهای اخیر برخی از شهرهای ایران صحنه تجمعات اعتراضی به مشکلات معیشتی بوده‌است.

دولت ایران می‌گوید در حال جراحی اقتصادی است و ابراهیم رئیسی؛ رییس جمهوری گفته ناگزیر از گرفتن تصمیم‌های سخت اقتصادی است.

مطالب مرتبط