امریکا و پاکستان خواهان «تعامل جدید» درباره افغانستان هستند

بلاول بوتو زرداری؛ وزیر خارجه پاکستان در دیدار با وزیر خارجه امریکا گفته‌است که دو کشور باید تنش‌هایی را که در گذشته بر سر مسایل افغانستان داشتند کنار گذاشته و در فکر یک‌ تعامل جدید باشند.

blank

بلاول بوتو زرداری؛ وزیر خارجه پاکستان، امروز شنبه (۳۱ ثور) در مصاحبه‌ با آسوشیتدپرس نیز این خواسته را تکرار کرده و گفته‌است که روابط پاکستان و امریکا در زمان نخست‌وزیری عمران خان بر سر مسایل افغانستان به تیر‌گی گراییده‌بود و دو‌ کشور باید پس از سال‌ها تیرگی روابط وارد یک‌ تعامل جدید شوند.

زرداری ضمن خرسندی از دیدار با وزیر امور خارجه امریکا گفته‌است که این دیدار «بسیار دلگرم‌کننده و بسیار مثبت و سازنده» بود.

وی همچنین گفته‌است که مسایل افغانستان بی‌اعتمادی میان دو کشور را افزایش داد؛ زیرا واشنگتن احساس کرد که اسلام‌آباد برای کمک به تأمین صلح در افغانستان بسیار کم‌کاری کرده‌است.

زرداری گفته‌است که روابط پاکستان و ایالات متحده در گذشته بیش از حد با وقایع افغانستان و ملاحظات ژئوپلیتیکی رنگ‌آمیزی شده‌است، و حالا زمان آن رسیده تا فراتر از این‌ مسایل وارد یک رابطه بسیار گسترده‌تر، عمیق‌تر و معنادارتر شوند.

در همین حال، وزیر خارجه پاکستان تصریح‌ کرده که صرف نظر از این‌که پاکستان در مورد رژیم حاکم بر افغانستان چه احساسی دارد، جهان نمی‌تواند مردم این کشور را رها کند و باید فوراً به بحران انسانی و اقتصاد در حال فروپاشی افغانستان رسیدگی شود.

این در حالی است که عمران خان؛ نخست‌وزیر پیشین پاکستان امریکا را به توطئه برای برکناری‌اش متهم کرده‌ و گفته‌بود که او به دلیل سیاست خارجی مستقل، استقلال و عدم موافقت با ایجاد پایگاه‌های خارجی در خاک کشورش، هدف توطئه برای برکناری قرار گرفته‌است. روسیه نیز گفته که آقای خان به دلیل سفر به روسیه، همزمان با آغاز حمله به اوکراین، با حمایت امریکا برکنار شده‌است.

مطالب مرتبط