متقی در گفتگو با تام وست: داعش در افغانستان شکست خورده‌

امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان با تام وست؛ نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و رینا امیری؛ نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان تلفونی گفتگو کرد. او در بخشی از این گفتگو به تام وست گفت که امنیت در افغانستان تامین شده و داعش شکست خورده‌است.

blank

عبدالقهار بلخی؛ سخنگوی وزارت خارجه طالبان، امروز یک‌شنبه (۱ جوزا) با نشر توییتی از این گفتگو خبر داده و گفته‌است که آقای وست در این گفتگو اطلاعات و دیدگاه‌های خود را در مورد پیشرفت گفتگوهای کشور با سکتور مالی افغانستان، به ویژه سیستم بانکی و پولی، و نیز طیفی از مسائل سیاسی و بشردوستانه دیگر به اشتراک گذاشت.

به گفته بلخی، وزیر خارجه طالبان همچنین پیشرفت‌های صورت گرفته در بخش مالی افغانستان با ایالات متحده ‏را خوب توصیف کرده، افزوده‌است که «ما در بسیاری از زمینه‌ها دستاوردهای زیادی داشته‌ایم. از جمله، امنیت سرتاسری در افغانستان برقرار شده‌است، داعش شکست خورده و هیچ‌کس اجازه ندارد تا از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده کند.»

آقای متقی افزوده‌ که سیستم بانکی کشور ‏علیرغم همه چالش‌ها فعال است، افغانی ارزش خود را حفظ کرده و دولت توانسته‌است «بدون تبعیض» به ۵۰۰ هزار کارمند سابق و ده‌ها هزار کارمند جدید خود معاش پرداخت کند و بودجه سال مالی خویش را نیز از منابع داخلی کشور تهیه و تصویب کند.

زنان با فرمان حجاب «مشکلی ندارند»
در همین حال، رینا امیری؛ نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان نیز در این گفتگوی تلفونی دیدگاه‌های خود ‏را در مورد آموزش، اشتغال و حقوق بشری زنان به اشتراک گذاشت و از حکومت افغانستان خواست تا بر بهبود آن‌ها تمرکز کند.

آقای متقی در این زمینه اظهار داشته‌است که علاوه بر این‌که که زنان افغان در زمینه‌های آموزشی، صحی و پاسپورت و سایر زمینه‌ها کار می‌کنند، فرمانی در مورد رعایت حجاب صادر شده ‏که زنان افغانستان با آن مشکلی ندارند. همچنین، فرمانی در مورد ممنوعیت مواد مخدر صادر و اجرا شده‌است.

در پایان دوطرف بر ادامه تعامل و خویشتن‌داری در حل مسایل اساسی توافق کرده‌اند تا همه مسایل به صورت مشترک حل‌و‌فصل شود.

این در حالی است که فرمان طالبان درباره حجاب زنان به شدت واکنش‌برانگیز شده و مخالفت‌های جدی را برانگیخته‌است. افزون بر این، حملات تروریستی و تهاجم راکتی داعش علیه همسایگان، موجب نگرانی شدید درباره امنیت افغانستان شد‌ه‌است.

مطالب مرتبط