شمار آوارگان در جهان از ۱۰۰ میلیون نفر گذشت

فیلیپو گراندی؛ کمشینر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از آوارگی بی‌سابقه‌ در جهان خبر داده، می‌گوید که بیش از ۱۰۰ میلیون تن در جهان به دلایلی همچون خشونت، جنگ، نقض حقوق بشر و آزار و شکنجه از خانه‌های خود رانده شده‌اند.

blank

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، امروز دوشنبه (۲ جوزا) با نشر بیانیه‌ای گفته‌است که این رقم باید «به‌عنوان یک زنگ بیدارباش» برای اقدامات بیش‌تر به منظور ترویج صلح و رسیدگی به همه دلایل آوارگی اجباری عمل کند.

وی اعلام کرده‌است که این سابقه‌ای است که هرگز نباید ثبت می‌شد. این باید زنگ خطری باشد برای پیش‌گیری از مناقشات تخریب‌کننده، پایان‌دادن به آزار و شکنجه و رسیدگی به دلایل زمینه‌ای و پنهانی که مردم بی‌گناه را به گریز از خانه‌هایشان وادار می‌کند.

فیلیپو گراندی؛ کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته آمار این نهاد سازمان ملل شامل پناهندگان، پناهجویان و افرادی است که در کشور خود بی‌جا شده‌اند.

بر اساس اطلاعات کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل، تعداد آوارگان در سراسر جهان تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۹۰ میلیون نفر رسیده‌بود.

در همین حال، گراندی خواستار انجام اقدامات لازم برای مقابله با دلایل آوارگی شده و گفته، کمک‌های بشردوستانه فقط عواقب را بهبود می‌بخشد، نه دلایل را.

وی افزوده‌است که تنها پاسخ برای مقابله با این آمار، ایجاد صلح و ثبات است تا مردم بی‌گناه مجبور نباشند میان خطر حاد در خانه و فرار و تبعید با سرانجام نامشخص، قمار بزنند.

این در حالی است که افغانستان با بیش از ۷ میلیون آواره در خارج و میلیو‌ن‌ها بی‌خانمان در داخل، یکی از بزرگ‌ترین آمارها در زمینه مهاجرت و آوارگی را به خود اختصاص می‌‌دهد.

مطالب مرتبط