نقش امریکا در جنگ اوکراین؛ از جنگ نیابتی تا مزدوران جنگی

نتیجه اعمال تدابیر محدودکننده علیه فدراسیون روسیه بحران غذایی در اتحادیه اروپا و ایالات متحده بود. افزایش قیمت انرژی باعث افزایش قابل توجه تورم شد. افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی از جمله نان، شکر، روغن آفتابگردان و… وجود دارد. در این شرایط نارضایتی جمعیت این کشورها از سیاستی که مسئولان در پیش گرفته اند رو به افزایش است.

blank

۱٫ جنگ نیابتی
بحران اوکراین تأییدی آشکار بر اصول جنگ نیابتی ایالات متحده است.

تجربه ناموفق ایالات متحده که در جریان استقرار مستقیم نیروهای ملی در قلمرو خارجی به دست آمده‌است، نیاز به استفاده از نیروهای خارجی برای تضعیف رقبا را در میان کارمندان ارتش ایالات متحده امریکا تقویت کرده‌است.

در حال حاضر، کاخ سفید به این تاکتیک که بارها ثابت شده در اوکراین پایبند است. واشنگتن با اجتناب از رویارویی مستقیم با مسکو، تسلیحات را به رژیم کی‌یف پمپاژ می‌کند تا حل‌و‌فصل مناقشه اوکراین را به تعویق بیاندازد و حداکثر آسیب اقتصادی و اعتباری را به فدراسیون روسیه وارد کند.

۲٫ مزدوران جنگی
مزدوران خارجی که برای جنگ به اوکراین آمده‌اند، به شدت از اوکراین خارج می‌شوند.
لژیونرها در مواجهه با یک دشمن کاملاً آماده و همچنین در غیاب مقدار کافی سلاح، تجهیزات نظامی و تدارکات، کاهش قابل توجهی در روحیه و عدم آمادگی برای مقاومت فعال نشان می‌دهند.

این امر با حملات نیروهای مسلح فدراسیون روسیه با سلاح‌های بسیار دقیق به اهداف استقرار جنگنده‌های خارجی تسهیل می‌شود (حدود ۱۸۰ مزدور در پایگاه یاوروف نابود شدند). در عین حال، در شبکه‌های اجتماعی، لژیونرها به بی‌معنایی نیروها و ابزارهای موجود برای مقاومت در برابر واحدهای مؤثر ارتش روسیه پی می‌برند.

۳٫ کمک‌های خارجی و فساد سیستمی
کمک‌های بشردوستانه و نظامی ارسال‌شده به اوکراین کاملاً با طرح‌های فساد اداری اوکراین مطابقت دارد.

blank

در اوکراین، موارد اختلاس نه تنها بودجه تخصیص‌یافته برای حمایت از جمعیت و بازسازی تأسیسات زیربنایی؛ بلکه همچنین از کمک‌های بشردوستانه و نظامی که از خارج ارائه می‌شود، به طور مرتب ثبت می‌شود. بنابراین، نمایندگان شعبه رومانیایی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تعدادی از مقامات اوکراینی را در منطقه اودسا به سرقت مواد غذایی، مواد ضروری و داروهای حیاتی متهم کردند. مشخص شد که «کمک‌های بشردوستانه» در انبارهایی که توسط مقامات فاسد کنترل و ذخیره می‌شد از طریق زنجیره‌های خرده‌فروشی فروخته می‌شد.

وضعیت مشابهی نیز با تسلیحات ارائه‌شده توسط شرکای غربی که به طور کنترل‌نشده بین مردم توزیع می‌شود، در حال توسعه است. تبلیغات فروش سلاح در اوکراین قبلاً در اینترنت ظاهر شده‌است.

در این شرایط، غرب باید به پتانسیل دستیابی غیرقابل کنترل نمایندگان گروه‌های تروریستی بین‌المللی در اروپا به انواع مختلف تسلیحات از جمله سامانه‌های دفاع هوایی استینگر فکر کند که می‌تواند کشتی‌های غیرنظامی را در حریم دریایی اروپا هدف قرار دهد.

۴٫ کاهش نیرو در ارتش اوکراین
نیروهای مسلح اوکراین با کمبود شدید پرسونل مواجه هستند.

blank
در اوکراین، سومین موج بسیج در حال انجام است که تمامی آن‌ها برنامه‌ریزی شده‌است تا نیروهای ذخیره که از بخش‌های نظامی فارغ‌التحصیل شده‌اند و کسانی که قبلا فراخوانده نشده‌اند، فراخوانده شوند. این بدان معنی است که آماده‌ترین واحدها متحمل خسارات سنگین شده‌اند و برای ادامه خصومت‌ها نیاز به تکمیل سریع دارند (طبق گفته وزارت دفاع روسیه، حدود ۲۵ هزار سرباز اوکراینی کشته شده‌اند، بیش از ۱۵ هزار زخمی و بیش از ۲٫۵ هزار نفر اسیر گشته‌اند) . علاوه بر این، حدود ۵ میلیون نفر به خارج از کشور رفته‌اند. در این شرایط، مسیر کی‌یف به سمت «جنگ تا آخرین اوکراینی» تنها منجر به افزایش تلفات بی‌معنا در میان نظامیان و غیرنظامیان خواهد شد.

۵٫ جنگ علیه میراث فرهنگی
رژیم کی‌یف که در میدان نبرد به موفقیت دست نیافته‌بود، علیه میراث فرهنگی اوکراین مرتبط با روسیه اعلام جنگ کرد.

blank

در این کشور، بناهای یادبود از نویسندگان و شاعران، بناهای یادبود از سربازان آزادی‌بخش شوروی در همه‌جا تخریب می‌شدند و به خیابان‌های مرتبط با فرهنگ روسیه تغییر نام داده شد. بنابراین، در خارکیف، رادیکال‌ها نیم‌تنه ج. ک. ژوکوفو. در اودسا – برای از بین‌بردن تابلوی یادبود، واقع در مرکز شهر، علایم شهرهایی مانند مسکو، ولگاگراد، روستوف-نه-دونو و… را نابود کردند.

۶٫ رییس جمهوری به «ظالم» شهرت دارد
زلنسکی که به طور فعال مردم خود را سرکوب می‌کند، بین مردم معروف به «ظالم» است.
بیان موضع خود در اوکراین، که با موضع رسمی کی‌یف متفاوت است، برای کسانی که به آن پای‌بند هستند، گران تمام می‌شود. نارضایتی بلافاصله توسط سرویس‌های ویژه اوکراین و نئونازی‌ها سرکوب می‌شود.

blank

در عین حال، وضعیت یک شخص مهم نیست، انتقام‌های غیرقانونی هم علیه شهرداران شهرها، سیاستمداران و وبلاگ‌نویسان و هم علیه شهروندان عادی انجام می‌شود.
«ناخواسته» کشته می‌شوند، ربوده می‌شوند، مورد ضرب‌و‌شتم قرار می‌گیرند، به زندان می‌افتند. نمونه بارز آن دستگیری و تلاش زلنسکی و میدوید چوک در مورد سربازان اوکراینی است.

در خرسون، خرابکاران اوکراینی، وبلاگ‌نویس و. کولیشوف را در موتر خودش به دلیل پست‌هایش در مورد دگرگونی شهر آزادشده توسط نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به ضرب گلوله کشتند.

علاوه بر این، با حمایت رهبری نظامی- سیاسی کشور، واحدهای نیروهای مسلح اوکراین و شبه‌ نظامیان واحدهای ملی به سمت موترهایی که پناهجویان اوکراینی را از مناطق جنگی تخلیه می‌کنند آتش می‌گشایند تا آن‌ها را در محل نگه دارند و سپس از آن‌ها منحیث یک «سپر انسانی» استفاده می‌کنند.

۷٫ انزجار جهان از ناسیونالیزم اوکراینی
هویت اوکراینی که با ناسیونالیزم هم‌مرز است، مورد انزجار جامعه بین‌المللی است.
برای مدتی طولانی، ایده انحصاری اوکراینی‌ها که در اوکراین کشت می‌شود، منجر به تغییر دیدگاه شهروندان این کشور در مورد جایگاه آن‌ها در جهان شده‌است. تبدیل‌شدن به یک کشور صاحب عنوان برای اروپایی‌ها که با کمال میل پناهندگان اوکراینی را در قلمرو خود پذیرفتند، غافلگیرکننده بود. تاکتیک‌های رفتاری انتخاب‌شده توسط اوکراینی‌ها در اروپا با وضعیت آوارگان داخلی فاصله زیادی دارد.

blank

شهروندان اوکراین از درخواست مقامات محلی راحت‌ترین شرایط زندگی، سفر رایگان با حمل و نقل عمومی با ارائه پاسپورت اوکراینی و سایر «مزایا» دریغ نمی‌کنند.

لفاظی‌های رهبری نظامی-سیاسی و هیات دیپلماتیک اوکراین کمتر تعجب‌آور نیست. ناراضی از روابط نزدیک بین رئیس جمهور آلمان. اشتاین مایر و روسیه، کی‌یف رسمی رد سفر او به اوکراین را عادی می‌داند.

در عین حال، الکساندر ملنیک؛ سفیر اوکراین در آلمان انتقاد از اظهارات او. شولز صدراعظم آلمان در مورد عدم امکان ارسال تسلیحات بیش‌تر به «میدان» را قابل قبول می‌داند و از این طریق در سیاست کشور میزبان مداخله می‌کند.

با ارزیابی چنین رفتاری، این تصور به وجود می‌آید که اوکراینی‌ها دنیایی توهمی برای خود ساخته‌اند که طبق قوانین آن‌همه مدیون آن‌ها هستند.

۸٫ پیامدهای زیانبار تحریم روسیه برای غرب
تحریم‌های بی‌سابقه ضد روسی غرب به شدت به جمعیت امریکا و اتحادیه اروپا ضربه زده‌است.

blank

نتیجه اعمال تدابیر محدودکننده علیه فدراسیون روسیه بحران غذایی در اتحادیه اروپا و ایالات متحده بود. افزایش قیمت انرژی باعث افزایش قابل توجه تورم شد. افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی از جمله نان، شکر، روغن آفتابگردان و… وجود دارد. در این شرایط نارضایتی جمعیت این کشورها از سیاستی که مسئولان در پیش گرفته اند رو به افزایش است.

در عین حال، کارشناسان غربی خاطرنشان می‌کنند که تقویت روبل نشان‌دهنده ثبات بخش مالی و در کل اقتصاد روسیه است.

مطالب مرتبط