تاجیکستان درباره افغانستان کنفرانس امنیتی برگزار می‌کند

قرار است تاجیکستان میزبان یک کنفرانس امنیتی دو روزه، درباره افغانستان باشد. این نشست فردا (پنج‌شنبه) آغاز خواهد شد. این در حالی است که در پی تحرکات داعش و تشدید جنگ علیه طالبان، نگرانی همسایگان درباره امنیت افغانستان افزایش یافته‌است.

blank

بربنیاد گزارش‌ها، در این نشست امنیتی به میزبانی تاجیکستان که قرار است از فردا پنج‌شنبه (۵ جوزا) آغاز شود نمایندگان هند، روسیه، چین و ایران حضور یابند.

رسانه‌های تاجیکستان و افغانستان این خبر را به نقل از روزنامه تایمز آف ایندیا گزارش کرده‌اند؛ اما وزارت خارجه تاجیکستان هنوز در مورد این نشست امنیتی اظهار نظری نکرده‌است.

بر اساس این گزارش نمایندگان هند، روسیه، چین و ایران در این نشست امنیتی شرکت خواهند کرد و تایمز آو ایندیا می‌نویسد گخ هند بار دیگر در این کنفرانس بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید می‌کند.

گفته می‌شود که آجت دوول؛ مشاور امنیت ملی هند نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

انتظار می‌رود در این نشست آقای دوول بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کند؛ حکومتی که بتواند به حقوق اساسی زنان، کودکان و اقلیت‌ها رسیدگی کند.

این در حالی است که اخیرا هند هم از برگزاری یک نشست ضد تروریزم با حضور اعضای سازمان شانگهای به شمول چین و پاکستان که با هند خصومت دارند، با «محوریت افغانستان» خبر داد و گفته که دهلی ‌نو با اشتراک بخش ضد تروریزم اعضای شانگهای، نشستی را با محوریت «بررسی وضعیت افغانستان» برگزار کرد.

همزمان، نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی نیز در مسکو برگزار شد و امام‌علی رحمان؛ رییس جمهور تاجیکستان یکی از سخنرانان آن بود.

هند و تاجیکستان به شدت نگران وضعیت امنیتی افغانستان هستند. آن‌ها با طالبان مخالف اند و از گروه‌های مخالف آن حمایت‌ می‌کنند.

مطالب مرتبط