انفجارهای کابل و مزار؛ امریکا: طالبان مکلف به تامین امنیت مردم اند

پس از حملات روز چهارشنبه در مزار شریف علیه مسافران شیعه که گروه داعش مسئولیت آن ‌را به عهده گرفت و نیز انفجار در مسجد اهل سنت در کابل، نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان در واکنش به این حملات گفت که طالبان مکلف‌اند تا امنیت مردم افغانستان را بگیرند.

blank

رینا امیری؛ نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، بامداد امروز پنج‌شنبه (۵ جوزا) با نشر توییتی در واکنش به حمله‌های دیروز در مزار شرف و کابل از طالبان خواسته که امنیت مردم را بگیرند.

این در حالی است که دیروز طی سه انفجار در موترهای شهری شیعیان در مزار شریف دست‌کم ۹ تن کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند و مسئولیت این حمله‌ها را گروه داعش به عهده گرفت.

در همین حال، شامگاه چهارشنبه انفجاری در مسجد جامع «حضرت زکریا» در نزدیک چهارراهی ترافیک حوزه‌ چهارم امنیتی شهر کابل حین ادای نماز نیز رخ داد که از آن ۵ کشته و ۲۲ بر‌جا مانده‌است؛ اما خالد زدران؛ سخنگوی فرماندهی پولیس طالبان در کابل با تأیید این انفجار گفته‌است که براساس معلومات ابتدایی، در این رویداد دو نفر زخمی شده‌اند.

مسئولیت حمله بر مسجد «حضرت زکریا» در کابل را تاکنون هیچ گروهی به عهده نگرفته‌است.

در همین حال، رینا امیری؛ نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان در واکنش به این حمله‌ها در کابل و مزار با نشر توییتی گفته‌است که «این حملات هیچ چیزی جز ویرانی به مردم بی‌گناه افغانستان به بار نمی‌آورد؛ مردمی که به اندازه کافی رنج دیده‌اند.»

وی افزوده‌است که «طالبان باید بر تامین امنیت و نیازمندی‌های تمامی افغانستانی‌ها و جلوگیری از چنین حملات وحشتناک تمرکز کنند».

از سوی دیگر، جنرال مارک میلی؛ رییس ستاد مشترک قوای مسلح ایالات متحده پیش‌تر گفته‌است که اگر گروه‌های تروریستی مانند داعش در افغانستان سر بلند کنند، نیروهای امریکایی در مقابل‌شان اقدام خواهند کرد.

مارک میلی ماه گذشته در مجلس سنای ایالات متحده گفته‌بود که گروه‌های تروریستی، به شمول داعش، تلاش دارند تا فعالیت‌های شان را در افغانستان دوباره منسجم کنند؛ اما تا حال موفق به این کار نشده اند.

وی افزوده‌بود که گروه های ترویستی تا اکنون کدام خطری را متوجه خاک امریکا نکرده‌اند؛ اما ما از بسیار نزدیک آنان را نظارت می‌کنیم و اگر آنان سر بلند کنند و امریکا را تهدید کنند، اقدامات مناسب را روی دست خواهیم گرفت.

این در حالی است‌ که شاخه خراسان داعش از سال ۲۰۱۴ به این‌طرف در افغانستان فعالیت دارد، در مقابل طالبان اما می‌گویند که داعش «شکست خورده» و یک تهدید بزرگ امنیتی محسوب نمی‌شود.

داعش پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان حملات متعددی را علیه اقلیت‌ها و جنگجویان طالبان راه‌اندازی کرده‌است.

مطالب مرتبط