جاپان و امریکا مانور نظامی برگزار کردند

جاپان و امریکا در پی آزمایش‌های موشکی کوریای شمالی، یک مانور نظامی را بر فراز دریای جاپان انجام دادند.

blank

وزارت دفاع جاپان، امروز پنج‌شنبه (۵ جوزا) اعلام کرده‌است که توکیو و واشنگتن با مشارکت هشت جنگنده، یک مانور هوایی بر فراز دریای جاپان انجام دادند.

خبرگزاری روسی «ریانووستی»، گزارش داده که وزارت دفاع جاپان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌ که «نیروهای دفاع هوایی جاپان، مانور مشترکی را با ایالات متحده امریکا برگزار کردند. هدف، تأکید بر آمادگی برای پاسخگویی سریع بر اساس ائتلاف قدرتمند دو کشور و تقویت بیش‌تر اتحاد بین جاپان و ایالات متحده بوده‌است».

وزارت دفاع جاپان در ادامه بیانیه خود با تأکید بر تداوم همکاری توکیو و واشنگتن، افزوده‌است که «نیروهای دفاعی و ارتش ایالات متحده به طور مداوم همکاری نزدیکی دارند تا دفاع از کشورهای‌مان و صلح و ثبات در منطقه را تضمین کنند و همیشه آماده موقعیت‌های پیش‌بینی نشده هستیم. از طریق چنین مانورهایی توانایی و تمایل برای مشارکت فعال در صلح و ثبات در منطقه حمایت و تقویت خواهد شد».

بربنیاد گزارش‌ها، این مانور روز گذشته (چهارشنبه، ۴ جوزا) برگزار شد و چهار جنگنده اف-۱۶ نیروی هوایی ایالات متحده و چهار جنگنده اف-۱۵ نیروهای دفاع هوایی جاپان در این مانور شرکت داشتند.

خبرگزاری‌های جاپان نیز روز گذشته گزارش کرده‌بودند که نیروهای دفاع هوایی جاپان و هواپیماهای نیروی هوایی ایالات متحده گشت‌زنی‌های مشترکی را در منطقه دریای جاپان انجام داده‌اند.

این در حالی است که خبرگزاری یونهاپ کوریای جنوبی بامداد روز چهارشنبه خبر داد که کوریای شمالی راکت‌های جدیدی به سوی دریای جاپان شلیک کرده‌است. پس از آن، ارتش کوریای جنوبی اعلام کرد که کوریای شمالی سه راکت آزمایش کرده‌است و اولین راکت از سه راکتی که کوریای شمالی روز چهارشنبه شلیک کرد، ظاهراً یک راکت بالستیک قاره‌پیما (ICBM) بوده است.

رییس ستاد مشترک ارتش کوریای جنوبی در این خصوص اعلام کرد: «راکت بالستیک قاره‌پیما، ۳۶۰ کیلومتر را در حداکثر ارتفاع ۵۴۰ کیلومتری طی کرد». این محاسبات شبیه به محاسبات مقامات نظامی جاپان است که پرتاب‌های راکت کوریای شمالی را نیز شناسایی کردند.

بنا بر گفته ستاد مشترک ارتش کوریای جنوبی، دومین سلاح پرتاب شده توسط کوریای شمالی که گمان می‌رود یک راکت بالستیک کوتاه برد (SRBM) باشد، به ارتفاع حدود ۲۰ کیلومتری رسید و «ناپدید شد» که نشانه‌ای آشکار از شکست شلیک این راکت است.

یک منبع آگاه گفت که به نظر می رسد پرتاب این راکت های کوتاه برد شامل راکت KN-23 کوریای شمالی است که از راکت بالستیک اسکندر روسیه الگوبرداری شده است. KN-23 به دلیل مانور کشش معروف است — تکنیکی که برای جلوگیری از رهگیری طراحی شده است.

جدیدترین آزمایش راکتی کوریای شمالی واکنش‌های زیادی را در بین مقام های امریکایی و جاپانی به همراه داشت به طوریکه دیپلمات‌های امریکایی گفته‌اند که شورای امنیت سازمان ملل طی روزهای آینده جلسه‌ای را برای تشدید تحریم‌ها علیه کوریای شمالی، به بهانه آزمایش‌های راکتی اخیر، برگزار می‌کند.

مطالب مرتبط