اوکراین از لوهانسک عقب‌نشینی می‌کند

دولت اوکراین از عقب‌نشینی‌ در منطقه لوهانسک خبر داده و می‌گوید که در پی‌ تشدید تنش‌ها با نیروهای روسیه در شرق این کشور، نیروهای اوکراینی ممکن‌ است از منطقه لوهانسک عقب‌نشینی کنند تا از اسیر شدن آنان جلوگیری شود.

blank

تشدید حمله‌های نیروهای روسی در شرق اوکراین باعث شد تا مقامات اوکراین روز گذشته ( جمعه، ۶ جوزا) اعلام کنند که نیروهای اوکراینی ممکن است از منطقه لوهانسک عقب‌نشینی کنند تا از اسیر شدن آنان جلوگیری شود.

بربنیاد گزارش‌ها، سرهی گیدی؛ والی لوهانسک گفته‌است که «ما قدرت و منابع کافی برای دفاع از خود خواهیم داشت؛ اما ممکن است برای محاصره نشدن مجبور به عقب نشینی شویم.»

این در حالی است که «عقب‌نشینی از لوهانسک می‌تواند ولادیمیر پوتین؛ رییس‌جمهور روسیه را به هدفش برای تصرف کامل مناطق لوهانسک و دونتسک اوکراین نزدیک‌تر کند. نیروهای روسی در روزهای اخیر در این دو منطقه پیش‌روی‎های داشته‌اند.»

در همین حال، ولادیمیر زیلینسکی؛ رییس جمهور اوکراین روز جمعه گفته‌است که اوکراین از سرزمین خود «تا آن‌جا که منابع دفاعی فعلی ما اجازه می‌دهد محافظت می‌کند. به گفته وی اردوی کشورش کم از کم هشت حمله نیروهای روسی را روز جمعه در دونتسک و لوهانسک دفع کرده و تانک ها و وسایط زرهی آنان را منهدم کرده است.»

در همین حال مقامات اوکراینی روز جمعه تاییدکردند که نیروهای روسیه در شرق اوکراین، شهر لیمان- یک مرکز راه‌آهن مهم – را به تصرف خود درآوردند و بیش‌تر قسمت‌های سیوی‌یردونتسک را نیز تحت محاصره درآور‌ده‌اند.

آقای گیدی گفته‌است که نیروهای روسیه دو سوم حصه شهر سیوی‌یردونتسک در شرق این کشور را محاصره کرده‌اند. این شهر، شرقی‌ترین منطقه دونباس است که هنوز در اختیار اوکراین قرار دارد. گیدی گفت که ۹۰ درصد ساختمان‌های این شهر ویران شده‌اند.

اما زیلینسکی گفته‌است که «اگر اشغال‌گران فکر می‌کنند که لیمان و سیوی‌یردونتسک مال آن‌ها خواهد بود، اشتباه می‌کنند. دونباس از اوکراین خواهد بود.»

مناطق دونتسک و لوهانسک که به صورت مجموعی منحیث دونباس در شرق اوکراین شناخته می‌شود، در نزدیکی مرز روسیه موقعیت دارد. قبل از تهاجم روسیه بر اوکراین بخش‌های این منطقه در کنترول جدایی طلبان و بخش‌های دیگر آن تحت ادارهٔ نیروهای اوکراینی قرار داشت. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به تاریخ ۲۱ فبروری مناطق لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین را منحیث کشورهای مستقل به رسمیت شناخت.

باوجود عقب‌نشینی نیروهای روسیه از جاهای دیگر در هفته‌های اخیر، این نیروها در جبهه لوهانسک پیش‌روی کرده‌اند، چیزی که برخی تحلیل‌گران نظامی آن را فشاری بزرگ برای دستیابی به اهداف جنگی کوچک‌تر یعنی تصرف مناطق تحت کنترول شورشیان طرفدار روسیه، می‌دانند.

مطالب مرتبط