طالبان: نگرانی سازمان ملل درباره حقوق‌ زنان افغان «دور از واقعیت» است

وزارت خارجه طالبان در واکنش به اعلامیه مشترک اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضع محدویت‌های علیه زنان افغانستان می‌گوید که نگرانی‌های این سازمان «دور از واقعیت» است.

blank

وزارت خارجه طالبان روز جمعه (۶ جوزا) در واکنش به اعلامیه شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشر اعلامیه گفته‌است که آن‌ها بر لزوم رعایت حجاب زنان تاکید دارند و افزوده‌است که هیچ چیزی بر خلاف باورهای مذهبی و فرهنگی افغان‌ها بر آنان تحمیل نشده است.

در اعلامیه که توسط طالبان نشر شده آمده‌است که «وزارت امور خارجه امارت افغانستان نگرانی‌های مطرح شده در اعلامیه شورای امنیت سازمان ملل متحد را در مورد حقوق زنان افغان دور از واقعیت میدانند و تعهد خویش را روی تضمین حقوق کامل زنان، کودکان و اقلیت ها در چهارچوب رهنمودهای پذیرفته شده مذهبی و فرهنگی افغانستان یکبار دیگر تاکید مینمایم.»

در این اعلامیه آمده‌است که «امارت اسلامی» به آزادی مذهبی افغان ها احترام قایل است و برای حل و فصل مسایل از طریق گفتگو اعتقاد دارد. در عین حال گروه طالبان از جامعه بین المللی خواسته است تا به ارزش های مذهبی و فرهنگی افغان ها احترام داشته باشد.

این در حالی‌است که شورای امنیت سازمان ملل متحده روز سه شنبه (۳جوزا) در یک اعلامیه که با اکثریت آرا تصویب شد، از گروه طالبان خواست که «فوراً» پالیسی خود را مورد حقوق بشر در افغانستان و وضع محدودیت ها علیه زنان افغان تغییر دهد.

این اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از آن اتخاذ گردید که طالبان به خبرنگاران زن در افغانستان دستور دادند که حین ظاهر شدن در پرده های تلویزیون باید صورت خویش را بپوشانند.

متن اعلامیه شورای امنیت ملل متحد توسط ناروی تهیه شده است. اعضای ۱۵ نفری شورای امنیت در این اعلامیه گفته‌اند که آنان به صورت خاص در مورد وضع محدویت بر آموزش، اشتغال، آزادی سیر و سفر،‌ مشارکت کامل، مساوی و پرمعنی زنان در زندگی عامه نگرانی دارند.

شورای امنیت از طالبان خواسته است تا به صورت فوری محدودیت ها و پالیسی های خود را در مورد حقوق و آزادی های اساسی زنان و دختران افغان لغو نماید.

شورای امنیت همچنین از طالبان خواسته است تا بدون هرنوع تاخیر مکتب‌ها را بروی دختران باز نمایند.

از سوی دیگر ریچارد بنت؛ گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، گفته است که افغانستان با « تهدیدات بشردوستانه بزرگ» مواجه است و از حکومت طالبان خواست تا برای بهبود بخشیدن وضعیت بشردوستانه فاصله میان گفتار و عملکرد های خود را کاهش دهد.

ریچارد بنت، پس از انتصاب‌اش به عنوان گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد که روز پنج‌شنبه در جریان اولین کنفرانس مطبوعاتی خود با خبرنگاران در کابل صحبت می‌کرد، گفت که وی نسبت به وخامت وضعیت حقوق بشر در افغانستان به ویژه محرومیت زنان در جامعه ، عمیقا نگران است.

مطالب مرتبط