ریچارد بنت خواستار تحقیق درباره حملات اخیر افغانستان شد

ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در واکنش به حمله‌های اخیر در کابل و مزار شریف که به مرگ چندین غیرنظامی انجامید، خواهان تحقیق و روشن‌شدن این رویدادها شد.

blank

ریچارد بنت روز جمعه (۶ جوزا) با نشر توییتی گفته‌است که در حملات اخیر در بلخ و کابل چندین غیرنظامی از جمله ۱۶ کودک قربانی شده‌اند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان گفته‌است که درباره‌ این حملات و سایر حمله‌ها تحقیقات کامل و مستقل انجام شود.

این در حالی است که مزار شریف؛ مرکز ولایت بلخ، عصر روز چهارشنبه (۴ جوزا) گواه سه انفجار پی‌هم بود. این انفجارها در نواحی پنجم و دهم شهر مزار شریف رخ داد و در آن موترهای مسافربری شیعیان، آماج قرار گرفت. داعش مسئولیت این انفجارها را به‌عهده گرفته‌است.

در این سه انفجار، موترهای مسافربری که سرنشینان آن‌ها شهروندان هزاره بودند، هدف قرار گرفت. طالبان میزان تلفات این سفه انفجار را ۱۰ کشته و ۱۸ زخمی اعلام کرده بودند.

از سوی دیگر، شامگاه روز چهارشنبه، مسجد جامع «حضرت زکریا» در نزدیکی چهارراهی ترافیک حوزه‌ چهارم امنیتی شهر کابل نیز هدف یک حمله قرار گرفت. این مسجد متعلق به اهل سنت است.

براساس آمار فرماندهی امنیه‌ کابل، در این انفجار شش نمازگزار کشته‌ و ۱۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند. این فرماندهی درباره‌ نوعیت انفجار چیزی نگفته است.

مطالب مرتبط