یک رسانه اوکراینی خواستار تحریم هنری کیسینجر شد

یک رسانه اوکراینی در پی اظهارات جنجالی هنری کیسینجر؛ مشاور پیشین امنیت ملی و وزیر خارجه اسبق امریکا درباره لزوم پایان جنگ اوکراین و تقسیم اراضی آن کشور با روسیه، خواستار تحریم او شد.

blank

خبرگزاری روسی «تاس» گزارش داده‌است که هنری کیسینجر؛ وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی پیشین امریکا توسط سایت اوکراینی Mirotvorets به خاطر حضور در عملیات اطلاعات ویژه روسیه علیه اوکراین در فهرست سیاه قرار گرفته‌است.

وی همچنین به پروپاگاندا، باج‌گیری و دست‌اندازی به یکپارچگی قلمرو اوکراین نیز متهم شده‌است.

دست‌اندرکاران این وبسایت از آژانس‌های اجرای قانون اوکراین خواسته‌اند تا این مساله را به‌عنوان یک بیانیه رسمی در نظر بگیرند که فرد مورد نظر مرتکب اقدامات آگاهانه علیه امنیت ملی شده‌است.

این در حالی است که در ۲۴ می سال روان میلادی کیسینجر به اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سویس گفته‌بود که یک روند سازش در اوکراین باید ظرف دو ماه با هدف اجتناب از پیامدهای جدی‌تر در روابط بین‌المللی اروپا اجرایی شود.

وی در این اجلاس گفته‌بود مذاکرات باید ظرف دو ماه پیش از بدتر شدن وضعیت و تنش در اوکراین که دیگر نمی‌توان به این راحتی جلو آن را گرفت، آغاز شود. در حقیقت، خط تقسیم باید همان بازگشت به وضعیت قبل باشد.

کیسینجر همچنین تاکید کرد که دستیابی به وضعیت بی‌طرفی اوکراین و عملکرد آن به عنوان پلی بین روسیه و اروپا باید هدف اصلی در وضعیت کنونی باشد. وی همچنین پیشنهاد کرد که اوکراین به روسیه امتیازات ارضی بدهد.

این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی؛ رییس جمهوری اوکراین اظهارات کیسینجر را مورد انتقاد قرار داده و گفته که تقویم کیسینجر سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد نه ۱۹۳۸ را.

همچنین میخائیل پودولیاک؛ مشاور زلنسکی نیز گفته که پیشنهادهای برخی از شرکای غربی برای امتیازات سرزمینی از پشت خنجر زدن به کی‌یف است.

از سوی دیگر، ماریا زاخارووا؛ سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفته که امریکا هم شاید کیسینجر را پس از قرار گرفتن در فهرست سیاه یک وبسایت اوکراینی، تحریم کند!

مطالب مرتبط