ابراز نگرانی ایران درباره خطر «اقدامات تروریستی از سوی افغانستان»

حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه ایران اعلام کرده‌ که کشورهای همسایه افغانستان به خصوص ایران، نگران اقدامات تروریستی از سوی این کشور هستند.

blank

امیرعبداللهیان در حالی بار دیگر از اقدامات تروریستی از سوی افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که روز گذشته (دوشنبه، ۹ جوزا) ابراهیم رییسی؛ رییس جمهور ایران با امام‌علی رحمان؛ رییس جمهور تاجیکستان روی شکل‌گیری حکومت فراگیر در افغانستان گفتگو کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران در این مورد گفته‌است که رییسان جمهوری دو کشور در مورد بحران در افغانستان گفتگو کرده‌ و دوطرف در مورد افغانستان دیدگاه مشترک دارند.

وی همچنین افزوده‌است: «ما و تاجیکستان در خصوص افغانستان، بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام تاکید داریم.»

وزیر خارجه ایران تأکید کرده که «ما از برخی تحولات، تحرکات و گسترش اقدامات تروریستی در افغانستان نگرانی مشترک داریم.»

این در حالی است که امام‌علی رحمان؛ رییس جمهور تاجیکستان، پس از ۹ سال، روز یک‌شنبه (۸ جوزا) در راس یک هیات بلندپایه این کشور، به تهران سفر کرد و روز گذشته هیات‌‌های دو کشور در حضور ابراهیم رییسی و امام‌علی رحمان ۱۷ تفاهم‌نامه همکاری را در بخش‌های مختلف به امضا رساندند.

ابراز نگرانی کشورهای همسایه درباره خطر حمله تروریستی از خاک افغانستان در شرایطی ابراز می‌شود که وزارت خارجه طالبان، روز دوشنبه (۹ جوزا) با نشر بیانیه‌ای گفته‌است که «پس از حاکمیت ما بر افغانستان، جلو هرگونه خطر برای منطقه و جهان گرفته شده و تلاش می‌شود که فضای اعتماد با منطقه و جهان ایجاد شود».

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده‌است که «امارت اسلامی افغانستان یک‌بار دیگر بر تعهدات خویش تاکید نموده و اطمینان می‌دهد که به هیچ‌کسی اجازه استفاده از خاک افغانستان را علیه دیگری نخواهد داد».

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌اش گفته‌است که «طالبان و القاعده هنوز باهم روابط نزدیک داشته و رهبر شبکه القاعده بیعت‌اش را با ملا هبت‌الله آخندزاده؛ رهبر طالبان، تجدید کرده‌است.»

در گزارش سازمان ملل متحد آمده‌است که ارزیابی کشورهای عضو ملل متحد نشان می‌دهد که شبکه القاعده تحت حاکمیت طالبان پناهگاه امن داشته و آزادنه فعالیت می‌کند.

سازمان ملل متحد همچنین گفته‌است که «پس از مسلط شدن طالبان به تاریخ ۱۵ آگست سال گذشته، ایمن الظواهری؛ رهبر شبکه القاعده، پیام‌های متعددی را ضبط کرده‌است و ضبط این پیام‌ها نشان می‌دهد که رهبر القاعده تا فبروری ۲۰۲۲ میلادی زنده بوده‌است.»

در این گزارش آمده که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، منابع مالی این گروه در حالی گسترش یافته‌است که اقتصاد افغانستان با بحران مواجه است.

بر بنیاد این گزارش، حضور این گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان برای کشورهای عضو ملل متحد نگران‌کننده است.

اما وزارت خارجه طالبان گفته‌است که از منابع «ناشناخته» نباید «اطلاعات» دریافت شود و به گفته این وزارت، به حکومت طالبان باید حق داده‌شود که از طریق نمایندگی دایمی خود در سازمان ملل متحد به شورای امنیت و سایر کشورها حقایق را ارائه کند.

این در حالی است که مسئولیت چندین حمله انفجاری اخیر در کابل و ولایات را شاخه خراسان داعش بر عهده گرفته‌است؛ گروهی که طالبان ادعا می‌کنند «شکست خورده»‌ است.

طالبان همچنین در حالی ادعا می‌‌کنند که هیچ کشوری از خاک افغانستان هدف حمله تروریستی قرار نمی‌گیرد که تاکنون پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان و هند ادعا کرده‌اند که تروریست‌ها از مبدأ افغانستان بر نیروهای‌شان حمله کرده و یا تجهیزات نظامی از افغانستان در اختیار تروریست‌های فعال در قلمروشان قرار گرفته‌است. داعش هم مدعی شده که از خاک افغانستان بر ازبکستان و تاجیکستان، حمله راکتی انجام داده‌است.

مطالب مرتبط