دیده‌بان حقوق بشر خواستار ممنوعیت سفر رهبران طالبان شد

دیده‌بان حقوق بشر بر گام‌ها و اقدامات سخت‌تر در برابر طالبان تاکید می‌کند و می‌گوید که نیاز است جامعه جهانی اقدامات هماهنگ نسبت به رفتار طالبان در افغانستان اتخاذ کنند. این سازمان از جمله خواستار ممنوعیت سفر رییس استخبارات، وزیر امر به معروف و شخص ملا هبت‌الله شده‌است.blankاین سازمان از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد تا با ممنوعیت هدفمند بر سفر مقام‌های طالبان، فشار بیش‌تری بر این گروه وارد کند.

این سازمان افزوده‌است که این ممنوعیت باید بر رییس استخبارات، وزیر امر به معروف و هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان متمرکز باشد.

هیدر بار؛ مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر، امروز پنج‌شنبه، ۱۹ جوزا با نشر این اعلامیه گفته‌است که «نگرانی‌های عمیق» در مورد رفتار طالبان بسنده نیست؛ بلکه نیاز است فشارها به صورت هماهنگ بر طالبان وارد شود.

به گفته او، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، یک بحران شدید حقوق بشری به ویژه برای زنان و دختران در حال رخ دادن است.

در این اعلامیه آمده‌است: «پس از تصمیم ۲۳ مارچ طالبان برای ادامه ممنوعیت تحصیل دختران در مکتب ممکن است اولین باری باشد که نقض حقوق بشر به طور همزمان از سوی اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی (OIC) و ۱۶ وزیر امور خارجه زن محکوم شده‌است.»

هیدر بار به نقل از یک دیپلمات ارشد گفته‌است که این اقدامات به «طالبان آسیب نمی‌زند».

این دیپلمات افزوده‌است: «زمان آن فرارسیده که دولت‌ها اجماع درباره غیرقانونی بودن اقدامات طالبان را به اقدامات هماهنگ تبدیل کنند که به طالبان نشان می‌دهد که جهان آماده‌است تا از حقوق افغان‌ها به ویژه زنان و دختران، به شیوه‌های معنادار دفاع کند.»

خانم بار افزوده‌است که یکی از گام‌ها، مفهوم‌سازی مجدد ممنوعیت سفر رهبران طالبان از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

شورای امنیت سازمان ملل در سال ۱۹۹۹به دلیل «فعالیت‌های خشونت‌آمیز و تروریستی» در افغانستان، بر مقام‌های طالبان ممنوعیت سفر وضع کرد. بخشی از این ممنوعیت سه سال پیش به حالت تعلیق درآمد تا به ۱۴ عضو این گروه اجازه دهد در گفتگوهای صلح شرکت کنند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که قرار است شورای امنیت در ماه جاری میلادی این معافیت‌ها را بررسی کند.

این سازمان از شورای امنیت ملل متحد می‌خواهد تا تمرکز مجدد این ممنوعیت بر آن ‌دسته از رهبران طالبان باشد که در نقض حقوق بشر دست داشته‌اند.

این سازمان می‌گوید که نیروهای استخبارات طالبان در اعدام‌های غیرقانونی، بازداشت و لت‌وکوب خبرنگاران دست داشته‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌افزاید که وزارت امر به معروف این گروه نیز بسیاری از «فاحش‌ترین محدودیت‌ها» را بر زنان و دختران اعمال کرده‌است.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین گفته‌است که زنان و دختران افغان نظاره‌گر نقض‌شدن حقوق‌شان در مقابل چشمان‌شان هستند. آن‌ها بیش از نگرانی دنیا نیاز به اقدام دارند.

مطالب مرتبط