نشست ویژه اتحادیه اروپا درباره وضعیت حقوق بشری در افغانستان

نمایندگان و فرستادگان ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای افغانستان نشستی را در پیوند به نگرانی‌ها در مورد حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و گروه‌های قومی در بروکسل برگزار کرده‌اند.blankتوماس نیکلاسون؛ نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، امروز شنبه، ۲۱ جوزا در رشته توییت‌هایی نوشته‌است: «از میزبانی نمایندگان ویژه و فرستادگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای افغانستان در بروکسل خوشحال‌ام.»

نیکلاسون افزوده که کارشناسان خارجی از جمله کارشناسان حقوق بشر و اقتصاد نیز در این نشست حضور یافته‌اند.

به گفته او، در این نشست نگرانی‌ها در مورد بدترشدن وضعیت حقوق بشر، به ویژه برای زنان، دختران و گروه‌های قومی، عدم مشارکت سیاسی و ناتوانی طالبان در اتخاذ و اجرای سیاست‌های منسجم در راستای تعهدات به مردم افغانستان مطرح شده‌است.

نیکلاسون تاکید کرده که اتحادیه اروپا بر تعهدات خود برای حمایت از مردم افغانستان پای‌بند است.

این در حالی است که به تازگی دیده‌بان حقوق بشر خواستار ممنوعیت سفر رهبران طالبان به دلیل نقض حقوق بشر شده‌است.

دیده‌بان حقوق بشر بر گام‌ها و اقدامات سخت‌تر در برابر طالبان تاکید کرده و گفته‌است که نیاز است جامعه جهانی اقدامات هماهنگی نسبت به رفتار طالبان در افغانستان اتخاذ کند. این سازمان از جمله خواستار ممنوعیت سفر رییس استخبارات، وزیر امر به معروف و شخص ملا هبت‌الله شده‌است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌افزاید که وزارت امر به معروف این گروه بسیاری از «فاحش‌ترین محدودیت‌ها» را بر زنان و دختران اعمال کرده‌است.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین گفته‌است که زنان و دختران افغان نظاره‌گر نقض‌شدن حقوق‌شان در مقابل چشمان‌شان هستند. آن‌ها بیش از نگرانی دنیا نیاز به اقدام دارند.

بازداشت، شکنجه و کشتار گسترده غیرنظامیان در پنجشیر هم از دیگر مواردی است که واکنش وسیع نهادهای حقوق بشری را علیه طالبان برانگیخته‌است.

مطالب مرتبط