رییس کمیسیون اروپا برای گفتگو روی عضویت اوکراین به اتحادیه اروپا وارد کی‌یف شد

همزمان با تشدید حملات روسیه به شرق اوکرین، اورزولا فن درلاین؛ رییس کمیسیون اروپا روز شنبه وارد کی‌یف شد تا با مقامات اوکراین روی عضویت این کشور در اتحادیه اروپا گفتگو کند.blankاوکراین از ابتدای حمله روسیه، تقاضای الحاق به اتحادیه اروپا را مطرح کرده بود.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در تویتی نوشته است که بازسازی اوکراین و پذیرفتن عضویت این کشور در اتحادیه اروپا مستلزم کار های مشترک است.

در همین حال، زیلینسکی؛ رییس‌جمهور اوکراین روز شنبه که از یک محل نا مشخص در کی‌یف؛ پایتخت اوکراین، صحبت می کرد، گفت که کشورش «قطعا در جنگی که روسیه آغاز کرده است، پیروز خواهد شد.»

رییس جمهور زیلینسکی همچنین از طریق سخنرانی آنلاین در نشست اجلاس شانگری-لا (Shangri-La Dialogue ) که در سینگاپور برگزار شده است، گفت که کشورش به دلیل تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین هنوز هم برای صادرات مواد خوراکی به سایر کشورها در حالی با مشکل مواجه است که برخی از کشور های جهان با «بحران و قحطی غذایی حاد و شدید» مواجه اند.

همزمان، روسیه روز شنبه نخستین گذرنامه‌های روس را در اختیار ساکنان جنوب اوکراین قرار داد.

در همین حال،‌ جو بایدن؛ رییس جمهور ایالات متحده، ناوقت جمعه، گفته که قبل از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین،‌ استخبارات امریکا تلاش کرد تا به ولادمیر زیلینسکی؛ رییس جمهور اوکراین، در مورد تهاجم نظامی قریب الوقوع روسیه بر آن کشور هشدار بدهد، اما به گفتهٔ بایدن «زیلینسکی نمی خواست این هشدار ها را بشنود.»

رییس جمهور بایدن این اظهارات را در جریان جمع آوری کمک های مالی برای اوکراین در شهر لاس انجلس ایالت کالفورنیا بیان کرد. اظهارات بایدن در حالی بیان شده است که تهاجم نظامی روسیه وارد چهارمین ماه شده و این جنگ هنوز هم ادامه دارد.

بایدن با اشاره به جنگ جاری در اوکراین گفت:‌ «از جنگ جهانی دوم به این سو، چنین چیزی رخ نداده بود. می‌دانم بسیاری افراد فکر می کردند که مبالغه می کنم. اما می دانستم که او—یعنی رییس جمهور ولادیمیر پوتین— بیرون از سرحدات [روسیه] وارد جنگ [در قلمرو اوکراین] می شود.»

باوجودیکه نقش رهبری رییس جمهور زیلینسکی در جریان تهاجم نظامی روسیه بر کشورش برای مردم اش الهام بخش بوده است، آمادگی و یا عدم آمادگی اش بر جنگ در برابر تهاجم روسیه هنوز هم به مثابه یک موضوع بحث بر انگیز باقی مانده است.

در هفته های پیش از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، زیلینسکی به صورت علنی چندین بار اظهارات اداره بایدن را سرزنش کرد و گفت که چرا ایالات متحده بار ها هشدار می دهد که احتمال تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین زیاد محتمل است.

در آن زمان زیلینسکی همچنین نگران بود که سخن گفتن از جنگ، اقتصاد شکننده کشورش را بی ثبات می کند.

اما در حال حاضر، مقام های اوکراینی به طور روزافزون نگران ادامه حمایت از غرب اند، زیرا ترس این وجود دارد که رهبران کشور های غربی از خستگی جنگ رنج خواهند برد.

مطالب مرتبط