عفو بین‌الملل: صدها غیرنظامی در گلوله‌باران مداوم روسیه در خارکیف کشته شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که صدها غیرنظامی در شهر خارکیف در شهر اوکراین بر اثر گلوله‌باران‌های متداوم روسیه کشته‌اند.blankاین سازمان حقوق بشری همچنین مسکو را متهم به استفاده از سلاح خوشه‌ای و مین‌های پراکنده در خارکیف اوکراین کرده که استفاده از آن بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع اعلام شده است.

این سازمان گفته است که تصمیم به استفاده از چنین سلاح‌ها از سوی روسیه نشان‌دهنده «بی‌اعتنایی کامل به جان غیرنظامیان» توسط این کشور بوده و می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود.

کرملین قبلا استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در اوکراین را رد کرده بود و تاکید کرده است که نیروهای روسی فقط به اهداف نظامی حمله کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، بیش از ششصد غیرنظامی از زمان شروع جنگ در شهر خارکیف کشته و حداقل ۱۲۰۰ نفر هم مجروح شده‌اند.

این سازمان حامی حقوق بشر می‌گوید شواهدی را به دست آورده که نشان می‌دهد نیروهای روسیه مرتبا از بمب‌های خوشه‌ای و سایر مهمات منتشر شونده در اوکراین استفاده کرده‌اند.

بی‌بی‌سی گزارش داده است که ۵ موقعیت متفاوت در مناطق مسکونی خارکیف را بازدید کرده و شواهد مشخص و مرتبط با مهمات خوشه‌ای را دیده است.

این رسانه تصاویری را که از این اماکن تهیه کرده به سه متخصص تسلیحات نشان داده و همگی تایید کرده‌اند که آثار به جا مانده با تسلیحات ممنوع خوشه‌ای مطابقت دارد.

تصاویر دوربین‌های مداربسته‌ای از یکی از این مناطق که توسط یکی از ساکنان در اختیار بی‌بی‌سی قرار گرفته چندین انفجار پی‌در پی بمب‌های خوشه‌ای را نشان می‌دهد.

مهمات خوشه‌ای به این دلیل جنجال‌برانگیزند که در هوا منفجر می‌شوند و قطعات انفجاری کوچکتری را در گستره وسیعتری پخش می‌کنند که بالقوه جان غیرنظامیان را به مخاطره می‌اندازد.

بیش از ۱۲۰ کشور در جهان، پیمان منع استفاده از تسلیحات خوشه‌ای را امضا کرده‌اند، اگرچه روسیه و اوکراین در میان این کشورها نیستند.

مطالب مرتبط