فارن پالیسی: ممنوعیت سفر رهبران طالبان، موجب دودستگی در دولت امریکا شده‌است

مجله فارن پالیسی گزارش داده که دولت بایدن درگیر یک بحث داخلی شدید در مورد تمدید معافیت دوران ترامپ است که به مقامات طالبان اجازه می‌دهد به خارج از کشور سفر کنند.blankاین مجله نوشته‌است که دولت بایدن از سوی نهادهای حقوق بشری زیر فشار است تا این تحریم‌ها علیه طالبان را دوباره برگرداند.

فارن پالیسی نوشته‌است که شماری از مقام‌های وزارت خارجه و شورای امنیت ملی امریکا به این
باور اند که این تحریم‌ها باید دوباره وضع شود.

به گفته آن‌ها عدم پیشرفت واقعی در مورد کاهش سرکوب زنان و دختران، تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر آن‌ها را خسته کرده‌است.

اما مقام‌های دیگر امریکا بر این باور اند که وضع تحریم‌ها بر طالبان راه را به روی هرگونه گفتگو می‌بندد و سخت‌گیری‌های طالبان بیش‌تر خواهد شد.

برخی دیپلمات‌ها نیز گفته‌اند که وضع دوباره تحریم بر سفرهای طالبان ممکن است تاثیر چندانی بر وضعیت نداشته‌باشد؛ زیرا به باور آن‌ها این گروه در مدت کمتر از یک‌سال حکومت خود به هیچ فشاری تن نداده‌است.

رفع تحریم سفر رهبران طالبان در ۲۰ جون پایان می‌یابد؛ اما شورای امنیت ملی امریکا گفته‌است که هنوز هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده‌است.

تحریم سفر طالبان در سال ۲۰۱۹ توسط دونالد ترامپ؛ رییس ‌جمهور پیشین امریکا برداشته شد تا راه را برای مذاکرات صلح امریکا و طالبان هموار کند.

اکنون نهادهای حقوق بشری بر دولت بایدن فشار می‌آورند تا این تحریم‌ها را برگرداند.

پیش از این دیده‌بان حقوق بشر بر گام‌ها و اقدامات سخت‌تر در برابر طالبان تاکید کرده و گفته‌بود که نیاز است جامعه جهانی اقدامات هماهنگ نسبت به رفتار طالبان در افغانستان اتخاذ کند.

این سازمان از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا با ممنوعیت هدفمند بر سفر مقام‌های طالبان، فشار بیش‌تری بر این گروه وارد کند.

این سازمان افزود که این ممنوعیت باید بر رییس استخبارات، وزیر امر به معروف و هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان متمرکز باشد.

هیدر بار؛ مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر، روز پنج‌شنبه، ۱۹ جوزا با نشر این اعلامیه گفت که «نگرانی‌های عمیق» در مورد رفتار طالبان بسنده نیست؛ بلکه نیاز است فشارها به صورت هماهنگ بر طالبان وارد شود.

به گفته او، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، یک بحران شدید حقوق بشری به ویژه برای زنان و دختران در حال رخ دادن است.

مطالب مرتبط