انتخابات پارلمانی فرانسه؛ جدال حزب حاکم و ائتلاف چپ

قرار است در آخرین دور انتخابات پارلمانی فرانسه که ائتلاف چپ، مکرون و حزب او را با مشکل مواجه کرده است، امروز یک‌شنبه، ۱۹ جون سرنوشت ۵۷۷ کرسی مشخص شود.blankبر اساس گزارش‌ها، در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه ظهور و موفقیت ائتلاف تازه‌ای از احزاب چپ و سبز، موقعیت امانوئل مکرون و حزب او را برای حفظ اکثریت پارلمان به خطر انداخته است. دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه ۱۲ جون برگزار شد.

ائتلاف چپ-سبز به رهبری ژان لوک ملانشون تهدیدی برای آقای مکرون برای کنترل مجلس فرانسه به حساب می‌آید.

ژان لوک ملانشون از رای‌دهندگان خواسته است تا در این انتخابات به پای صندوق بروند تا به آنچه که او سیاست‌های فاجعه‌بار مکرون خواند، دست رد بزنند.

رئیس جمهوری فرانسه برای اجرای اصلاحاتش نیاز دارد تا اکثریت پارلمان را در اختیار داشته باشد.

آقای مکرون قصد دارد به تدریج سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۵ سال افزایش دهد. در قطب مخالف، آقای ملانشون قول داده که آن را به ۶۰ سال کاهش دهد.

حزب راست افراطی اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن و نیز جمهوری‌خواهان هم امیدوارند در این انتخابات جا پای محکمی در مجلس فرانسه به دست بیاورند.

یکشنبه گذشته، ائتلاف جدید چپ-سبز شانه به شانه متحدان آقای مکرون در دور اول رأی‌گیری پیش رفت. اگر آنها همچنان عملکرد خوبی داشته باشند، می‌توانند مانع دستیابی رییس‌جمهور به اکثریت در پارلمان شوند و کار را برای دولت او دشوارتر کنند.

تحلیلگران می‌گویند بعید است که این ائتلاف اکثریت پارلمان را به دست آورد.

تنها در عرض چند ماه، در فاصله بین رقابت‌های ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی، آونگ مخالفان از سوی جناح راست تندرو به سوی جناح چپ تندرو، از مارین لوپن تا ژان لوک ملانشون، چرخیده است.

ائتلاف ملانشون که متشکل از حزب چپ رادیکال او به نام «فرانسه تسلیم‌ناپذیر»، سوسیالیست‌ها، کمونیست‌ها و سبزهاست تلاش می‌کنند تا مکرون را از کسب اکثریت مورد نیازش بازدارند.

علاوه بر کاهش سن بازنشستگی، این ائتلاف وعده داده که افزایش قیمت ۱۰۰ کالای ضروری را متوقف و یک میلیون شغل ایجاد کند.

مطالب مرتبط