انتخابات پارلمانی فرانسه؛ مکرون اکثریت مطلق را از دست داد

در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه، حزب حاکم اگرچه همچنان در کسب آرای شهروندان پیشتاز است، اما با از دست دادن ۵۵ کرسی در پارلمان اکثریت مطلق را از دست داد.blankبه گزارش بی بی سی، روز یکشنبه ۱۹ جون، در آخرین دور انتخابات پارلمانی، سرنوشت ۵۷۷ کرسی مشخص شد و آن طور که وزارت داخله فرانسه در نخستین ساعات بامداد دوشنبه اعلام کرد حزب آقای مکرون با از دست دادن ۵۵ کرسی دیگر اکثریت ۳۰۰ کرسی که در ماه اپریل و به هنگام پیروزی آقای مکرون در برابر مارین لوپن داشت را از دست داده است.

اگر چه بنا بر اعلام نتایج نهایی از سوی وزارت داخله فرانسه حزب میانه رو آقای مکرون با کسب ۲۴۵ کرسی همچنان بزرگترین سهم از ۵۷۷ کرسی پارلمان را در اختیار دارد اما حزب او دیگر از حد نصاب برای اکثریت مجلس که ۲۸۹ کرسی است بسیار فاصله دارد و حالا برای پیش برد طرح های خود و حتی زمامداری باید به دنبال ائتلاف با دیگر احزاب اصلی برود که اتفاقا همگی یکشنبه شب خوشحال بودند.

پیروزی بزرگ در انتخابات یکشنبه به ائتلاف نوپ – متشکل از احزاب چپ و سبز رسید که توانستند ۱۴۵ کرسی به دست آورد.

حزب راست افراطی مارین لوپن هم با کسب ۸۹ کرسی به بزرگترین حزب راست گرای پارلمان فرانسه بدل شد.

نتائج مایوس کننده حزب امانوئل مکرون به حدی بود که الیزابت بورن؛ نخست وزیر فرانسه آن را در طول تاریخ مدرن فرانسه بی همتا خواند و از آن به عنوان یک ریسک در کنار سایر تهدیدهای داخلی و بین المللی برابر دولت فرانسه یاد کرد هر چند وعده داد از صبح دوشنبه به دنبال تشکیل یک اثتلاف کارا با سایر احزاب برود.

پیشنهاد امانوئل مکرون برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۵ اکنون با دیوار سختی به نام ائتلاف نوپ بر خواهد خورد که اتفاقا مدعی است سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۰ کاهش خواهد دارد.

اکنون ائتلاف چپ-سبز به رهبری ژان لوک ملانشون با کسب رتبه دوم در انتخابات پارلمانی، تهدیدی برای آقای مکرون برای زمامداری کشور به حساب می‌آید.

علاوه بر کاهش سن بازنشستگی، این ائتلاف وعده داده که افزایش قیمت ۱۰۰ کالای ضروری را متوقف و یک میلیون شغل ایجاد کند.

همزمان با از دست دادن اکثریت در پارلمان، آقای مکرون باید احتمالا برخی از وزرای کابینه خود را عوض کند و آنها را با وزرای جدیدی که مورد وفاق این ائتلاف باشد جایگزین کند.

در همین حال، به نظر می‌رسد ژان لوک ملنشون، رهبر ائتلاف نوپ، با کنار هم آوردن احزاب جریان اصلی توانسته اثتلاف بزرگی شکل دهد و طیف گسترده‌ای از رای‌دهندگان را پشت خود جمع کند.

او روز یکشنبه خطاب به هوادارانش گفت که حزب حاکم ضربه بسیار بزرگی متحمل شده و اکنون فرصت‌های فراوانی در دستان ائتلاف چپ-سبز است.

مارین لوپن؛ رهبر حزب راست افراطی اجتماع ملی هم روز یکشنبه با خوشحالی و حس پیروزی مقابل هواداران خود ظاهر شد و به آنها گفت: «دوره ماجراجویی‌های امانوئل مکرون به سر آمده» و او اکنون باید به کار در دولتی که در پارلمان اقلیت دارد تن دهد.

مطالب مرتبط