امریکا ۹۰ درصد درخواست پناهندگی افغان‌ها را رد کرده‌است

شبکه خبری سی‌بی‌اس می‌گوید که امریکا درخواست‌های ۹۰ درصد متقاضیان افغان را که به دنبال ورود به امریکا از طریق ویزای بشردوستانه بوده‌اند را رد کرده‌است.blankاین شبکه به نقل از مقامات امریکایی گزارش داده که نبود کنسولگری امریکا در افغانستان باعث رد درخواست این افغان‌ها شده‌است.

سی‌بی‌اس گفته‌است که ۷۰ درصد متقضایان ویزای بشردوستانه امریکا در داخل افغانستان اند که به دلیل نبود کنسولگری نمی‌توانند مصاحبه‌های لازم را انجام دهند.

وزارت امنیت داخلی امریکا به سی‌بی‌اس گفته که یکی از دلایل رد درخواست این افراد، این است که جان‌شان شدیدا در خطر نبوده‌است.

این وزارت گفته‌است که ویزای بشردوستانه «تنها به طور محدود و در شرایط استثنایی» اعطا می‌گردد.

مقامات امریکایی گفته‌اند افرادی که واجد شرایط شناخته می‌شوند باید به کشورهای ثالث سفر کنند تا به پرونده آن‌ها رسیدگی شود.

مقامات امریکا به سی‌بی‌اس گفته‌اند که تنها افرادی واجد شرایط ویزای بشردوستانه شناخته می‌شوند که با خطر جدی مواجه باشند.

به گفته مقامات امریکایی، دلیل دیگر رد شدن اکثر درخواست‌های متقضاضیان افغان برای دریافت ویزای امریکا این است که اداره مهاجرت این کشور «در یک سال به دو هزار درخواست رسیدگی می‌تواند نه ده‌ها هزار.»

اما مدافعان حقوق بشر با انتقاد از عملکرد حکومت امریکا گفته‌اند که مقامات می‌توانند از راه دور مصاحبه انجام دهند یا از آن‌ها چشم‌پوشی کنند. به گفته این مدافعان، پناهندگان اوکراینی قبل از دریافت ویزای بشردوستانه نیازی به مصاحبه ندارند.

به گفته آن‌ها برخلاف اکثر برنامه‌های مهاجرتی ایالات متحده که رسیدگی به دادخواست‌ها ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد، پرونده‌های Uniting for Ukraine به صورت الکترونیکی در عرض چند هفته یا حتی چند روز پردازش می‌شوند.

سی‌بی‌اس گفته‌است که آمارها نشان می‌دهد که در کمتر از سه ماه به ۳۷۰۰۰ اوکراینی مجوز سفر به ایالات متحده داده شده‌است.

حکومت امریکا از سال ۱۹۵۰ برای کسانی که جان‌شان در جریان تحولات بحرانی، مانند سقوط کابل به دست طالبان، در خطر فوری بوده، این ویزا را اعطا کرده و به انتقال‌شان به امریکا کمک کرده‌است.

سی‌بی‌اس گفته‌است که سازمان مهاجرت و شهروندی امریکا از جولای ۲۰۲۱‌ بیش از ۴۶ هزار درخواست ویزای بشردوستانه از سوی متقاضیان افغان در بیرون از امریکا دریافت کرده‌است.

به گفته این شبکه، آمار نشان می‌دهد که تنها درباره ۵ هزار درخواست تصمیم گرفته شده و بیش از ۹۰ درصد آن رد شده‌است.

سازمان مهاجرت امریکا از افغان‌های واجد شرایط خواسته‌است که از طریق سیستم مهاجرتی درخواست‌های پناهندگی خود را تسلیم کنند.

این سازمان افزوده‌است که اسکان پناهندگان بنا به دلایل بشردوستانه نمی‌تواند جایگزین سیستم عادی مهاجرت به ایالات متحده گردد.

مطالب مرتبط