اعلام آمادگی جاپان برای کمک به زلزله‌زدگان در افغانستان

در ادامه اعلام همبستگی و همدردی کشورها با مردم زلزله‌زده افغانستان، دولت جاپان نیز اعلام کرده که برای کمک به زلزله‌زدگان آمادگی می‌گیرد.blankبه گزارش خبرگزاری رویترز، سیجی کیهارا؛ عضو کابینه حکومت جاپان در یک نشست خبری گفته است که دولت این کشور در حال هماهنگی و آمادگی برای کمک به زلزله‌زدگان افغانستان است.

این مقام جاپانی گفته است: «دولت در حال هماهنگی اقدامات برای ارائه کمک‌های فوری لازم و همچنین ارزیابی وضعیت برای درک نیازهای آسیب‌دیدگان است.»

این در حالی است سازمان جهانی صحت با توجه به مشکلات کمک‌رسانی و وسعت مناطق زلزله‌زده در ولایات خوست، پکتیکا و ننگرهار گفته است که احتمال دارد آمار قربانیان این حادثه بیشتر از ۱۰۰۰ نفر باشد.

مسئولان محلی در پکتیکا نیز روز گذشته گفتند که زمین‌لرزه شب چهارشنبه، ۱ سرطان، تنها در دو ولسوالی این ولایت بیش از یک هزار کشته و یک هزار و ۵۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.

خبرگزاری باختر به نقل از رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در پکتیکا گفته است که تنها در ولسوالی‌های برمل و گیان بیش از یک‌ هزار نفر کشته و بیش از ۱۵صد نفر دیگر زخمی شده‌اند.

پیش از این، شرف‌الدین مسلم؛ معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث دولت طالبان در یک نشست خبری گفت که تلفات زمین‌لرزه شب گذشته در ولایات خوست، پکتیکا و ننگرهار به ۹۲۰ کشته و ۶۱۰ زخمی افزایش یافته‌است.

معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افزود که زمین‌لرزه شب گذشته در ولایات پکتیکا، خوست و ننگرهار تلفات و خسارات زیادی به بار آورده‌است.

این مقام طالبان افزود که در این زمین‌لرزه ده‌ها منزل مسکونی از بین رفته و چندین روستا نیز کاملا تخریب شده‌‌است.

آقای مسلم گفت که انتظار می‌رود تعداد قربانیان افزایش یابد؛ زیرا به گفته او، تحقیقات در مناطق آسیب‌دیده همچنان ادامه دارد.

این مقام طالبان همچنین از منظوری یک میلیارد افغانی کمک نقدی به قربانیان خبر داد و گفت که قرار است آسیب‌دیدگان این حادثه مورد کمک‌های منظم قرار بگیرند، اما بعدا طالبان ادعای‌شان در مورد کمک یک میلیارد افغانی به زلزله زدگان را پس گرفتند و گفتند که در این زمینه ۱۰۰ میلیون افغانی یعنی کمی بیش از یک میلیون دالر در نظر گرفته شده است.

پیش از این اتحادیه اروپا و هلال احمر ایران هم برای کمک به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کرده بودند.

آنتونی بلینکن و آنالنا بربوک؛ وزیران خارجه امریکا و آلمان نیز اعلام کردند که کشورهای شان در همکاری با سازمان‌های بین المللی کمک‌های بشردوستانه را به خاطر زلزله روز چهارشنبه به افغانستان ارسال می‌کنند.

وزیر خارجه امریکا گفت که این زلزله وضعیت بشری را در افغانستان وخیم‌تر خواهد ساخته است.

بلینکن در توییتی زلزله در افغانستان را «تراژدی عظیم» توصیف کرد و همدردی خود را با مردم افغانستان ابراز داشت.

او در مورد کمک‌های امریکا به زلزله‌زدگان نوشت: «امریکا با سازمان‌های خیریه همکار برای ارسال کمک‌های طبی به آسیب‌دیدگان کار می‌کند.»

مطالب مرتبط