نشست شورای امنیت درباره افغانستان امروز برگزار می‌شود

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد، امروز (پنج‌شنبه، ۲ سرطان) نشستی را درباره افغانستان برگزار کند.blankهیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در اعلامیه‌ای گفته‌است که در این نشست آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد گزارش خود در مورد افغانستان را ارائه خواهد کرد.

یوناما افزوده‌است که رامز الاکبروف؛ معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور هماهنگی کمک‌های بشردوستانه و سرپرست یوناما نیز بخشی از جلسه در این نشست به شورای امنیت گزارش خواهد داد.

انتظار می‌رود زلزله اخیر افغانستان نیز از موضوعات بحث این نشست باشد.

این زلزله، نخستین شب به وقوع پیوست که صدها کشته و زخمی در ولایات خوست، پکتیکا و ننگرهار بر جای گذاشته‌است.

سازمان جهانی صحت گفته‌است که امکان دارد آمار کشته‌شدگان این زلزله بیش از ۱۰۰۰ نفر باشد.

مسئولان محلی در پکتیکا نیز روز گذشته گفتند که زمین‌لرزه شب چهارشنبه، ۱ سرطان، تنها در دو ولسوالی این ولایت بیش از یک‌هزار کشته و هزار و ۵۰۰ زخمی برجای گذاشته‌است.

خبرگزاری باختر به نقل از رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در پکتیکا گفته‌است که تنها در ولسوالی‌های برمل و گیان بیش از یک‌‌هزار نفر کشته و بیش از ۱۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

پیش از این، شرف‌الدین مسلم؛ معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث دولت طالبان در یک نشست خبری گفت که تلفات زمین‌لرزه شب گذشته در ولایات خوست، پکتیکا و ننگرهار به ۹۲۰ کشته و ۶۱۰ زخمی افزایش یافته‌است.

معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افزود که زمین‌لرزه شب گذشته در ولایات پکتیکا، خوست و ننگرهار تلفات و خسارات زیادی به بار آورده‌است.

آنتونی بلینکن و آنالنا بربوک؛ وزیران خارجه امریکا و آلمان نیز اعلام کردند که کشورهای شان در همکاری با سازمان‌های بین المللی کمک‌های بشردوستانه را به خاطر زلزله روز چهارشنبه به افغانستان ارسال می‌کنند

پیش از این اتحادیه اروپا و هلال احمر ایران هم برای کمک به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کرده بودند.

در ادامه اعلام همبستگی و همدردی کشورها با مردم زلزله‌زده افغانستان، دولت جاپان نیز اعلام کرده که برای کمک به زلزله‌زدگان آمادگی می‌گیرد.

مطالب مرتبط