هشت کشتی جنگی روسیه و چین  وارد آب‌های جاپان شدند

وزارت دفاع جاپان اعلام کرده است که طی هفته‌های اخیر هشت کشتی جنگی روسیه و چین را در آب‌های جاپان ردگیری کرده است.blankوزارت دفاع جاپان گفته است که نیروی دریایی این کشور پنج کشتی جنگی روسیه از جمله یک ناوشکن ضد زیردریایی را در آبراه تسوشیما بین جاپان و کوریای جنوبی ردگیری کرده است

به نظر می‌رسد که این اقدام بخشی از اعمال فشار به توکیو در شرایطی است که به دلیل جنگ در اوکراین و حساسیت‌های امنیتی در مورد تایوان، مناسبات چین و روسیه با جاپان به سردی گراییده است

بنابر اعلام این وزارتخانه، ناوگروه نیروی دریایی روسیه در آب‌های نزدیک به جزایر جاپان در شمال و جنوب این کشور تردد داشته‌اند.

روز سه‌شنبه همچنین دست‌کم دو کشتی جنگی و یک شناور تدارکاتی نیروی دریایی چین در نزدیکی جزایر ایزو، واقع در پانصد کیلومتری جنوب توکیو مشاهده شده‌اند.

به نظر می‌رسد یکی از این شناورها «لهاسا» است که یک ناوشکن مجهز به راکت‌های هدایت شونده مدل ۵۵ و از قدرتمندترین شناورهای جنگی چین است.

وزارت دفاع جاپان در بیانیه خود افزود که ظاهرا این کشتی‌ها از روز ۲۲ جوزا در نزدیکی حریم دریایی جاپان بوده‌اند.

جیمز براون؛ استاد علوم سیاسی در دانشگاه تمپل توکیو، بر این باور است که «این نمایش قدرت آشکار از سوی روسیه و چین است و برای جاپان بسیار نگران‌کننده خواهد بود. ضمن این‌که ردگیری و تعقیب کشتی‌های چینی و روسی به قابلیت‌های دفاعی جاپان فشار زیادی می‌آورد».

در این مورد مشخص جاپان اعلام نکرد که تردد کشتی‌های نظامی روسیه و چین یک مانور هماهنگ بوده است.

مطالب مرتبط