احیای برجام؛ بورل به ایران رفت

جوزپ بورل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک سفر از پیش اعلام نا شده به ایران سفر کرد. این در حالی است که گفتگوها برای احیای برجام به بن بست خورده و از چند ماه به‌ این‌سو متوقف است.blankدولت فرانسه از ایران خواسته است تا از سفر جوزپ بورل به این کشور برای دست یافتن به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ استفاده کند.

وزرات خارجه فرانسه پیش از ورود آقای بورل در بیانیه‌ای گفته است: «ما آماده‌ایم تا در مورد این توافق به نتیجه برسیم و از ایران می‌خواهیم در حالی که هنوز امکان احیای برجام وجود دارد از این فرصت دیپلماتیک برای نهایی کردن آن استفاده کند».

سفر آقای بورل که اولین سفر او به تهران از فبروری ۲۰۲۰ است، می‌تواند عاملی تعیین کننده در احیای برجام باشد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه، ۳ سرطان گفته است که جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امشب برای دیدار با وزیر خارجه ایران و برخی دیگر از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، وارد تهران خواهد شد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه در این سفر که در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپایی انجام می شود در خصوص مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

این سفر در حالی انجام می‌شود که شب گذشته بورل، انریکه مورا و راب مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران با یکدیگر در بروکسل دیدار و گفتگو کرده بودند. انریکه مورا؛ معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پنجشنبه شب ۲۳جون، با انتشار عکسی در حساب توییتری خود از دیدار سه جانبه او، جوزپ بورل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین راب مالی؛ نماینده ویژه امریکا در امور ایران خبر داد.

مورا در توضیح این عکس نوشته است: «شام در بروکسل با جوزپ بورل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رابرت مالی. گفت‌وگوی عمیقی درباره برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه در سطح وسیع‌تر داشتیم.»

دیپلمات اسپانیایی همچنین در ادامه افزوده است که مالی در این گفتگو بر عزم راسخ ایالات متحده برای بازگشت به توافق هسته‌ای تاکید کرده است.

این تصویر در حالی منتشر می‌شود که پنجشنبه ظهر، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با سرگئی لاوروف؛ وزیر امور خارجه روسیه، یعنی یکی دیگر از کشورهای عضو برجام در تهران دیدار و گفتگو کرده بود.

آقای امیر عبداللهیان، همچنین در نشست خبری،  پس از ملاقات با همتای روس خود،، تاکید کرد که تلاش‌ها برای احیای برجام از سوی همه طرفین، حتی از سوی امریکا ادامه دارد.

او همچنین با اشاره به اینکه ساعاتی قبل او و علی باقری گفتگوهایی با جوزپ بورل و انریکه مورا داشته‌اند، ابراز امیدواری کرده بود که قطار مذاکرات هسته‌ای پس از توقفی که به نظر او ضروری بوده است، بار دیگر حرکت خود را آغاز کند.

مطالب مرتبط