نشست اضطراری در شورای حقوق بشر سازمان ملل در باره زنان افغانستان

شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که به تاریخ دهم سرطان، نشستی را برای رسیدگی به وضعیت زنان و دختران در افغانستان برگزار می‌کند.blankسخنگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل، روز جمعه، ۳ جوزا به خبرنگاران گفته است که فرانسه و اتحادیه اروپا تقاضای این نشست را مطرح و سایر کشور‌ها از این طرح حمایت کردند.

فرانسه و اتحادیه اروپا در نامه‌ای به این شورا از وضعیت حقوق بشری زنان و دختران افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند: «وخامت قابل توجه وضعیت حقوق بشری زنان و دختران در افغانستان از آگوست ۲۰۲۱ به این‌سو نیازمند توجه جدی شورا است.»

در این نامه‌ از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌ شده تا در جریان پنجاهمین جلسه خود، نشست اضطراری درباره زنان افغانستان برگزار کند.

در بخشی از این نامه آمده است که پس از بحث در مورد وضعیت زنان و دختران در نشست شورای حقوق بشر ملل «ما از این شورا خواهیم خواست تا قطعنامه‌ای را مورد بررسی قرار بدهد و ما به زودی مسوده‌ای را در مورد تهیه خواهیم کرد».

پیش از این، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل از ستم‌ سازمان‌یافته و سیستماتیک طالبان بر زنان و دختران در افغانستان انتقاد کرده و هشدار داده‌بود که زنان با وضعیت بحرانی روبه‌رو هستند.

میشل باشله گفته‌بود که از زمان به قدرت رسیدن طالبان، مردم افغانستان به ویژه زنان سیاه‌ترین دوران زندگی‌شان را سپری می‌کنند.

شورای حقوق بشر ملل متحد متشکل از ۴۷ کشور است و هر عضو آن می‌تواند خواستار بحث عاجل در مورد مسایل مرتبط به حقوق بشر شود. فرانسه و هفت عضو دیگر اتحادیه اروپا عضویت این شورا را دارند.

از زمان تأسیس شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ تاکنون، ۷ نشست اضطراری در طول جلسات عادی شورای حقوق بشر برگزار شده است. آخرین مورد مربوط به اوکراین در ماه مارچ بود.

طالبان پس از تسلط خود در افغانستان محدودیت‌های مختلفی را در زمینه‌های مختلف بر زنان وضع کرده است.

محدودیت‌هایی که اعتراض مداوم زنان افغانستان و نهادها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر و زنان را در پی داشت.

مطالب مرتبط