اخراج بیش از ۱۸ هزار پناهجوی افغان از ترکیه در ۶ ماه گذشته

سازمان جهانی مهاجرت می‌گوید که طی شش ماه گذشته، بیش از ۱۸ هزار پناهجوی افغان از ترکیه اخراج شده‌اند.blankاین سازمان در مورد وضعیت پناهجویان افغانستان در کشورهای مختلف از جمله ترکیه ابراز نگرانی کرده‌است.

این در حالی است که ترکیه به تازگی ۱۳۱ پناهجوی افغان را از این کشور اخراج کرده‌است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه، امروز شنبه، ۴ سرطان به نقل از پولیس این کشور گزارش داده‌است که ۱۳۱ پناهجوی افغانستان که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده‌بودند، با پرواز عادی به افغانستان برگردانده شده‌اند.

این خبرگزاری گفته که به‌دنبال آغاز پروازها به افغانستان در ۲۷ جنوری ۲۰۲۲ در سراسر ترکیه ۲۵ هزار ۵۷۶ مهاجر پناهجوی افغانستان بازداشت و به کشورشان بازگردانده شده‌اند.

به گفته مقامات ترکیه، از میان بیش از ۲۵ هزار پناهجوی افغان که بازداشت و اخراج شده‌اند، ۱۸ هزار و ۵ نفر با ۹۹ پرواز چارتر و ۷۵۷۱ نفر نیز با پرواز عادی به افغانستان بازگردانده شده‌اند.

مقامات ترکیه گفته‌اند که این کشور، مبارزه با مهاجرت غیرقانونی را با استراتژی‌ ویژه‌ای انجام می‌دهد.

این مقامات افزودند که تلاش‌های فشرده برای بازگرداندن مهاجران غیرقانونی که در سراسر کشور دستگیر و به‌طور موقت در مراکز مهاجرت ولایتی اسکان داده شده‌اند، به کشورهای‌شان ادامه دارد.

پس از فروپاشی دولت پیشین و تسلط طالبان، صدها هزار نفر از افغانستان به کشورهای دیگر رفتند که در این میان، پس از پاکستان و ایران، ترکیه یکی از کشورهایی است که بیش‌ترین پناهجو را پذیرفته‌است. در میان پناهجویان افغان در ترکیه، شماری از رهبران سیاسی و نظامی افغان نیز هستند.

از سوی دیگر، ترکیه به عنوان «دروازه اروپا» مقصد بسیاری از پناهجویانی است که می‌خواهند به کشورهای غربی بروند.

مطالب مرتبط