بازگشت بیش از چهار هزار مهاجر افغان از ایران در چند روز گذشته

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان می‌گوید که در طی چند روز گذشته، بیش از ۴ هزار مهاجر افغان به شکل اجباری و داوطلب از ایران به کشور بازگشته‌اند.blankاین وزارت امروز یک‌شنبه، ۵ سرطان در اعلامیه‌ای گفته است که بیش از ۳ هزار مهاجر از مرز نیمروز و بیش از یک هزار نفر دیگر هم از مسیر اسلام‌قلعه وارد کشور شده‌اند.

این وزارت افزوده است از میان بیش از چهار هزار مهاجر، دوهزار و ۱۱۱ تن به گونه جبری و متباقی دواطلبانه به کشور بازگشته‌اند.

این در حالی‌است که هفته گذشته شیر محمد عباس استانکزی؛ معین وزارت خارجه طالبان در دیدار با سفیر ایران در کابل، خواستار همکاری ایران با مهاجران افغان و برخورد مناسب با مهاجران در آن کشور شده بود.

معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان ابراز امیدواری کرد که ایران روند توزیع ویزا برای افغان‌ها را تسریع کند تا زمینه رفت‌وآمد قانونی افغان‌ها به آن کشور فراهم شود.

این در حالی‌است که پیش از این عفو بین‌الملل خواستار پایان‌دادن به نقض حقوق پناهجویان افغان شده بود.

این سازمان، روز (دوشنبه، ۳۰ جوزا) در اعلامیه‌ای به مناسبت روز جهانی پناهنده، گفته‌است که بحران پناهجویان افغانستان از طولانی‌ترین بحران‌های پناهندگی در جهان است که نباید حقوق پناهجویان افغان بیش از این نقض شود.

این سازمان گفته‌است که پناهند‌گان افغان در ایران، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، مالزیا و ترکیه از حقوق‌شان براساس قوانین بین‌المللی برخوردار نیستند و با تبعیض و خشونت مواجه اند.

عفو بین‌الملل در حالیکه خواستار توقف فوری بازگشت اجباری پناهند‌گان افغان شده، تاکید کرده که باید به درخواست‌های کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهند‌گان و تعلیق بازگشت اجباری توجه شود.

این سازمان گفته‌است که امروزه بیش از ۶ میلیون افغان به دلیل درگیری، خشونت و فقر از خانه‌ها و کشورشان آواره شده‌اند که از این تعداد ۳٫۵ میلیون آن‌ها را آوارگان داخلی تشکیل می‌دهند و ۲٫۶ میلیون آن‌ها هم در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند.

عفو بین‌الملل گفته‌است که این ارقام با به دست‌گرفتن قدرت در افغانستان توسط طالبان در ماه آگست ۲۰۲۱ و بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان تشدید شده‌است.

عفو‌ بین‌الملل در حالی از اخراج شهروندان افغانستان از کشورهای مختلف ابراز تأسف کرده‌است که ترکیه و ایران عملا به اخراج اجباری پناهند‌گان افغانستان متهم شده‌اند.

مطالب مرتبط