مهاجم پاریس به اشد مجازات محکوم شد

صلاح عبدالسلام؛ تنها مهاجم باقی مانده از گروهی که حملات نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس را انجام داد در اتهامات تروریستی و قتل گناهکار شناخته شده و به اشد مجازات محکوم شد. blankبر اساس گزارش‌ها، این مهاجم به خاطر نقش خود در آن حمله مسلحانه که با بمبگذاری همراه بود به حبس ابد محکوم شده است.

به گزارش بی بی سی، دادگاه همچنین ۱۹ مرد دیگر مشارکت کننده در آن حمله که تصور می‌شود شش نفر آنها مرده باشند، را مجرم شناخت.

این محاکمه سپتامبر گذشته آغاز شد.

قربانیان، خبرنگاران و خانواده‌های کشته‌شدگان برای بیش از نه ماه در مقابل دادگاهی در پاریس – که با مشخصات ویژه برای این محاکمه ساخته شده – صف کشیدند تا جزئیات بدترین حمله فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم را درک کنند.

آن حملات به میکده‌ها، رستوران‌ها، استادیوم ملی فوتبال این کشور و تالار موسیقی باتاکلان در روز ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ علاوه بر ۱۳۰ کشته، صدها زخمی به جا گذاشت.

عبدالسلام در آغاز محاکمه خود را سرباز گروه موسوم به «دولت اسلامی» توصیف کرد.

اما بعدا از قربانیان عذرخواهی کرد و در سخنان پایانی خود در دادگاه گفت که یک «قاتل و آدم‌کش» نیست و محکوم کردن او به قتل «بی‌عدالتی» خواهد بود.

او در طول محاکمه همچنین ادعا کرد که تصمیم گرفت جلیقه انتحاری خود را در شب حمله منفجر نکند و در حومه پاریس آن را رها کرد.

با این حال دادگاه شواهدی را قبول کرد که حاکی بود جلیقه انتحاری ایراد داشت. دادگاه این حرف را باور نکرد که عبدالسلام نظرش را لحظه آخر عوض کرده بود.

اولیویه فیشر بازمانده یکی از حملات گفت که این حکم متناسب است.

حکم او «حبس ابد کامل» است بنابراین شانس آنکه بعد از ۳۰ سال عفو بگیرد بسیار کم خواهد بود. این شدیدترین مجازات در فرانسه است و به ندرت از سوی دادگاه‌ها صادر می‌شود.

آرتور دِنووُ از بازماندگان آن حمله گفت هرچند این حکم به معنی پایان رنج قربانیان نخواهد بود، اما منصفانه است.

او به خبرگزاری رویترز گفت: «به ما کمک می‌کند. وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد، قابل جبران نیست اما می‌شود عدالت را اجرا کرد. این مسلما عادلانه بود، اما همه دردها را درمان نمی‌کند.»

ژرارد چِملا، وکیلی که نمایندگی قربانیان را دارد، گفت که این حکم به موکلانش کمک می‌کند فصل تازه‌ای را شروع کنند.

او گفت: «احکام صادره بی‌رویه نیست، هم با واقعایت سازگار است و هم با کسانی که مرتکب آن شدند.»

اولیویه فیشر، از بازماندگان حمله به کافه لا کاریون، در مقابل دادگاه به خبرنگاران گفت که او «خیلی راضی است.»

او به رویترز گفت: «این پیامی خیلی روشن برای همه کسانی است که تجربه اسلام رادیکال آنها را وسوسه می‌کند.»

فیلیپ دوپرون، پدر یکی از قربانیان حمله باتاکلان، گفت که عدالت اجرا شده – نه از نظر طول مجازات‌ها – بلکه در فرآیند برگزاری محاکمه.

او گفت که «دادن این امکان به قربانیان تا حرف‌شان را در دادگاه بزنند و درد و رنج خود را بیرون بریزند» عدالت بود.

دادگاه همچنین برای ۱۹ محکوم دیگر پرونده مجازات‌های زندان صادر کرد که از دو سال زندان تا حبس ابد (در مورد عبدالسلام) متفاوت بود.

شش متهم دیگر که تصور می‌شود در جریان حملات کشته شده‌اند هم به طور غیابی محاکمه شدند

مطالب مرتبط