‏نگرانی شورای پناهندگان ناروی از بازگرداندن اجباری آوارگان داخلی توسط طالبان

شورای پناهندگان ناروی از بازگرداندن اجباری آوارگان داخلی از سوی طالبان به مناطق اصلی آن‌ها ابراز نگرانی کرده، می‌گوید در شرایطی که افغانستان دچار فروپاشی اقتصادی و ناامنی حاد غذایی است بازگرداندن آوارگان امکان مشکلات آن‌ها را افزایش می‌دهد.blankاین‌ شورا امروز پنج‌شنبه، ۹ سرطان در اعلامیه‌ای گفته‌است که هرگونه بازگشت آوارگان باید به شکل محترمانه، امن و آگاهانه انجام شود.

نیل ترنر؛ رییس شورای پناهندگان ناروی گفته‌است که نهادهای بشردوستانه‌ای که پس از تسلط طالبان در افغانستان باقی مانده‌اند، آماده‌اند در قسمت انتقال آوارگان به مناطق اصلی‌شان کار کنند.

او تاکید کرده که انتقال آوارگان نباید با اجبار صورت بگیرد.

به گفته او، بسته‌شدن س پناهگاه موقت آوارگان در شرایطی که برای آن جایگزین وجود نداشته‌باشد، آوارگان را با مشکلات جدی مواجه خواهد ساخت.

این شورا گفته‌است که به دنبال فشار طالبان برای بازگشت جبری آوارگان، اکنون بیش از نیم میلیون نفر با مشکل بی‌خانمانی مواجه‌ اند.

دلیل این آوارگی‌ها هم مسایلی مثل خشکسالی، جنگ و درگیری، فروپاشی اقتصادی و نبود برنامه‌های سنجیده در این زمینه عنوان می‌شود.

شورای پناهندگان ناروی از طالبان خواسته‌است که با حمایت جامعه جهانی یک راه حل طولانی‌مدت را برای آوارگان در نظر بگیرد.

این در حالی است که پس از فروپاشی سیاسی و اقتصادی در کشور، بیش از یک میلیون نفر از کشور گریخته‌اند و خشکسالی، جنگ، بیکاری و… نیز موجب آوارگی صدها هزار نفر در داخل کشور شده‌است.

مطالب مرتبط