سه قدرت هسته‌ای: جنگ اتمی برنده ندارد

امریکا، بریتانیا و فرانسه می‌گوید که پیروزی در جنگ هسته‌ای ممکن نیست و هرگز نباید چنین جنگی روی دهد.blankاین سه قدرت هسته‌ای روز دوشنبه، ۱ اگست در بیانیه مشترک از روسیه خواستند که به لفاظی «خطرناک» خود در زمینه استفاده از سلاح هسته‌ای و جنگ اتمی پایان دهد.

در بیانیه مشترک این سه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل که سلاح هسته‌ای هم در اختیار دارند آمده است: «پیروزی در یک جنگ هسته‌ای ممکن نیست و نباید اصلا روی دهد.»

به گزارش یورونیوز، واشنگتن، لندن و پاریس در ادامه بیانیه مشترک خود همزمان با آغاز کنفرانس بازبینی «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای»، تاکید کرده‌اند که کارکرد سلاح‌های هسته‌ای باید به «اهداف دفاعی»، «گفتگو» و «پیشگیری از جنگ» محدود شود. در بخشی از این بیانیه از «رفتار غیرمسئولانه و خطرناک» روسیه انتقاد شده است.

این سه کشور در بخشی از بیانیه خود با اشاره به لزوم جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرده‌اند که «ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد». سه عضو دائم شورای امنیت از تهران خواسته‌اند که بار دیگر اجرای کامل برجام را در دستور کار قرار دهد.

در تحولی دیگر جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا از روسیه و چین خواست تا به گفتگو بر سر «کنترل سلاح‌های هسته‌ای» تن دهند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده به طور خاص از مسکو خواست تا «مسئولیت‌پذیری» خود در این زمینه را به دنبال تهاجم نظامی به اوکراین نشان دهد.

در مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نامه‌ای خطاب به شرکت‌کنندگان در کنفرانس «ان پی تی» در نیویورک نوشت که از نظر مسکو جنگ هسته‌ای برنده‌ای نخواهد داشت. وی در ادامه افزوده است که جنگ هسته‌ای هرگز نباید رخ بدهد.

بیانیه سه کشور عضو دائم شورای امنیت و نامه رئیس‌جمهوری روسیه در حالی منتشر می‌شود که نزدیک به شش ماه پس از آغاز تهاجم نظامی این کشور به اوکراین تنش‌ها بین مسکو و کشورهای غربی فروکش نکرده است.

ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود در اولین روز از تهاجم نظامی به اوکراین با اشاره تلویحی به احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای به قدرت‌های خارجی نسبت به دخالت در جنگ اوکراین هشدار داده بود. او چند روز بعد دستور داد تا نیروهای هسته‌ای روسیه در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گیرند.

مسکو کشورهای غربی را به مشارکت در «جنگ نیابتی» از طریق ارسال سلاح به اوکراین و وضع تحریم علیه روسیه متهم کرده است.

مطالب مرتبط