بلینکن: ایران تمایلی به توافق اتمی ندارد

آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا می‌گوید که ایران تمایلی به توافق اتمی ندارد.blankوزیر خارجه امریکا روز دوشنبه، ۱ اگست در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفت و پتروشیمی ایران تا بازگشت تهران به توافق ادامه خواهد داشت.

او تصریح کرد که جهان باید مانع از اشاعه تسلیحات هسته‌ای شود.

او همچنین از طرحی برای کاستن از خطرات هسته‌ای خبر داد و افزود که ایالات متحده برای همکاری با روسیه و چین و شرکای خود جهت منع گسترش تسلیحات هسته‌ای آمادگی دارد.

وزیر خارجه امریکا همچنین به توضیح طرحی که ایالات متحده همراه با متحدان خود برای منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در دست دارد پرداخت و به‌طور ویژه بر تقویت نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

از سویی هم، وزیران خارجه امریکا، بریتانیا و فرانسه در بیانیه مشترکی از تهران خواستند که مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کرده و در مورد موضوعات حل نشده در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری و شفاف‌سازی کند.

همزمان با بیانیه مشترک امریکا، بریتانیا و فرانسه که در آن خواستار پایبندی ایران به مفاد برجام و قطعنامه‌ شورای امنیت شدند، بهروز کمالوندی؛ سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته و شتاب دادن به روند غنی‌سازی اورانیوم در این کشور خبر داد.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه این کشور دوشنبه، ۱ اگست ضمن اعلام بررسی پیش‌نویس طرح اروپایی، گفت چنانچه امریکا با نرمش نشان دادن، «واقع‌بینانه» رفتار کند، تهران برای دست‌یابی به توافقی «قوی، خوب و پایدار» آمادگی دارد.

مطالب مرتبط