آتش‌بس در یمن دو ماه دیگر تمدید شد

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که آتش‌بس میان طرف‌های درگیر جنگ در یمن تا دو ماه دیگر تمدید شده است.blankهانس گروندبرگ؛ فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن شامگاه سه‌شنبه، ۲ اگست گفت که تمدید آتش‌بس در این کشور شامل تعهد طرف‌های درگیر در جنگ است تا به یک توافق گسترده دست پیدا کنند.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت که هدف اصلی آتش‌بس کنونی ارائه کمک‌های ملموس به غیرنظامیان و ایجاد یک محیط مساعد برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه یمن از طریق یک فرآیند سیاسی جامع است.

به گفته او، مذاکرات میان طرف‌های درگیر در جنگ یمن از طریق سازمان ملل به منظور دستیابی به توافق گسترده و صلح پایدار در جریان است.

به گزارش یورونیوز، پیش از این، آتش‌بس دو ماهه در یمن در ۲ اپریل به پیشنهاد سازمان ملل آغاز و سپس در ۲ جون این آتش‌بس با شروط پیشین برای مدت مشابه تمدید شد.

اعلام تمدید آتش‌بس در یمن در حالی است که این کشور با کاهش کمک‌های بشردوستانه مواجه شده است. برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در اواخر جون از کاهش کمک‌های خود به یمن به دلیل کمبود بودجه کافی، تورم و پیامدهای جنگ اوکراین خبر داده بود.

یمن از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ داخلی شده که میان نیروهای دولتی تحت حمایت عربستان سعودی و حوثی‌های تحت حمایت ایران درگرفته است. صنعا، پایتخت یمن و شهر حدیده هر دو تحت کنترل حوثی‌ها هستند اما توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی محاصره شده‌اند.

این جنگ که تاکنون صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است، این کشور فقیر در شبه جزیره عربستان را به شدت تحت فشار قرار داده، به حدی که در آستانه قحطی قرار دارد.

در هر حال گروه‌های امدادی با استقبال از تصمیم تمدید آتش‌بس در یمن، از رهبران این کشور خواستند که آن را فرصتی برای کار جدی‌تر در راستای صلح پایدار بدانند.

مطالب مرتبط