بحران اقتصادی افغانستان، حیات ۲۰ میلیون نفر را تهدید می‌کند

کمیته بین‌المللی نجات می‌گوید که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان بحران اقتصادی عمیقی شکل گرفته که بقای زندگی نزدیک به ۲۰ میلیون نفر را تهدید می‌کند و مردم را در معرض گرسنگی قرار داده‌است.blankاین کمیته روز چهارشنبه، ۱۱ اسد در یادداشتی در وبسایت خود گفته‌است: «در حالی که چرخه سیاست در افغانستان می‌چرخد، این افغان‌های عادی هستند که از فروپاشی اقتصادی رنج می‌برند.»

این کمیته افزوده‌است: «۴۳ درصد از جمعیت افغانستان با کم‌تر از یک وعده غذایی در روز زندگی می‌کنند، سطح بدهی خانواده‌ها به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت مواد غذایی در حال افزایش است.»

به گفته این کمیته، گزارش‌ها از ازدواج و کار شاقه کودکان و همچنین فروش اعضای بدن در میان مردم در حال افزایش است.

این کمیته همچنین گفته‌است که توانایی آژانس‌های سازمان ملل و دیگر سازمان‌های ارائه خدمات حیاتی در افغانستان به دلیل کاهش بودجه کاهش یافته‌است.

این کمیته از جامعه جهانی خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شده و گفته‌است جامعه جهانی باید برای جلوگیری از گسترش بیش‌تر قحطی احتمالی، بر محافظت از جان افغان‌های بی‌گناه تمرکز کند.

پیش‌تر، اداره بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) نیز درباره بحران انسانی در افغانستان هشدار داده و گفته‌بود که گرسنگی شدید زندگی ۱۹ میلیون نفر را تهدید می‌کند.

این اداره با نشر گزارش سه ماهه‌اش گفته‌است که ۶ میلیون نفر در افغانستان با شرایط نزدیک به قحطی روبه‌رو ‌اند.

در گزارش سیگار آمده‌است که سازمان‌های کمک‌رسان به دلیل کمبود بودجه با کاهش چشمگیر مواد غذایی و اضطراری دست و پنجه نرم می‌کنند.

این نهاد افزوده که در ماه‌های آینده، سطح گرسندگی میان مردم افغانستان به دلیل کمبود بودجه نهادهای کمک‌رسان شدیدتر خواهد شد.

سیگار همچنین درباره کاهش کمک‌های اضطراری تا ماه نوامبر سال جاری میلادی هشدار داده و گفته‌است که این کمک‌ها تنها به ۸ درصد جمعیت در افغانستان می‌رسد.

سیگار به نقل از بانک جهانی، چشم‌انداز اقتصاد افغانستان را تاریک توصیف کرده و گفته‌است: «اقتصاد این کشور سقوط کرده‌است، اشتغال و واردات – از جمله غذا و انرژی – به نصف کاهش یافته و هزینه‌های دولت احتمالا سه‌چهارم از زمان تسلط طالبان کم‌تر شده‌است.»

سیگار همچنین گفته که کاهش درآمد و افزایش قیمت‌ها استندردهای زندگی خانواده‌ها در افغانستان در شرایط دشواری قرار داده‌است.

این نهاد امریکایی گفته‌است که نیمی از جمعیت افغانستان با کم‌تر از ۱٫۹۰ دالر در روز زندگی می‌کنند.

مطالب مرتبط