مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی از سر گرفته می‌شود

مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی در وین، پس از ماه‌ها توقف از سر گرفته می‌شود.blankانریکه مورا؛ معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که برای مذاکره درباره پیش نویس توافقی که جوزپ بورل اخیرا از آن خبر داده بود راهی وین است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده که علی باقری کنی؛ معاون سیاسی وزیر خارجه عازم پایتخت اتریش است.

آقای کنی پیش از حرکت به سوی وین در توییتی نوشته است: «مسئولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث‌ منحوس گذشته ناکام مانده‌اند. امریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است؛ توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسئولانه عمل نماید.»

میخائیل اولیانوف؛ فرستاده روسیه در این مذاکرات، هم گفت که این کشور «آماده مذاکرات سازنده برای نهایی کردن توافق است.»

جوزپ بورل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه هفته قبل از طرح متن نهایی احیای برجام خبر داده بود.

او گفت که پیش نویس نهایی متنی را میان طرف‌ها توزیع کرده و لازم است فورا به این سوال پاسخ داده شود که ایران و امریکا آماده پذیرش آن هستند یا نه. او گفت دیگر جایی برای سازش بیشتر در این متن وجود ندارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران یک روز بعد از ابتکار آقای بورل استقبال کرد.

با این حال به نظر نمی رسد امریکا انتظارات زیادی از دور تازه گفتگوها داشته باشد.

رابرت مالی، فرستاده امریکا در مذاکرات، در توییتی با اشاره به این که عازم وین است نوشت: «انتظارات ما محدود است، اما ایالات متحده از تلاش های اتحادیه اروپا استقبال می‌کند و آماده تلاشی با حسن نیت برای رسیدن به توافق است. به زودی معلوم خواهد شد آیا ایران هم مثل ما برای آن آمادگی دارد یا نه.»

نشریه اکسیوس هفته پیش به نقل از برت مک گورک هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید گزارش داده بود که «خیلی بعید است برجام در آینده نزدیک احیا شود.»

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز چهارشنبه به بی‌بی‌سی گفته است: «تازه‌ترین پیشنهاد آقای بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که آن را بهترین نتیجه ممکن توصیف می‌کند، بر متن ماه مارچ استوار است.»

او گفت که آقای بورل طرف‌ها را این هفته به وین دعوت کرده «تا ببیند آیا امکان جوش دادن یک توافق براین اساس وجود دارد یا نه.»

این سخنگو گفته که برای رسیدن به توافق، ایران باید درخواست های «فرا برجامی» را کنار بگذارد و افزود که امریکا در این مقطع انتظار کمی برای موفقیت مذاکرات دارد.

مطالب مرتبط